Hej, får följande felmeddelande då jag ska köra en SQL fråga. Du skapar ett connectionobject med namnet conn men när du gör open på ditt recordset så använder du conMitt. Jag ser heller inte att du öppnar någonstans. Testa: Andreas: Då blir det följande fel ;-) Andreas. Jag är totalt novis på det här...Skulle du kunna utveckla lite mer tror du? Det finns hjälp om man är helt novis. Ta en titt på asp-artiklarna så kommer du snabbt igång. Vad heter din server. Skall det inte var sa som användarnamn. Har gjort en användare med rättigheter som heter user. Men om vi säger så här då! ;-) Ett recordset , kan/ska det se likadant ut om databasen är via Access eller SQLserver. För koden som står ovan, den som jag skrev in, funkar kalas-puff mot en Access databas, men inte mot SQLserver. Tänk på att du även måste skapa ett login i SQL server som du binder mot din user i datbasen.Fel på Sql fråga?!
ADODB.Recordset: Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
koden ser ut som följer.
<%
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")strConn= "Provider=SQLOLEDB;SERVER=ZON56-E5WB9RYG;DATABASE=Table1;UID=user;PWD="
Set rsMitt = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQLstr = "SELECT Kund FROM Table1"
rsMitt.Open SQLstr, conMitt
Do until rsMitt.EOF
Response.Write rsMitt("Kund") & "<br>"
rsMitt.Movenext
Loop
rsMitt.close
Set rsMitt = Nothing
conMitt.Close
Set conn = Nothing
%>
Vad/vart har jag gjort fel?Sv: Fel på Sql fråga?!
Sv: Fel på Sql fråga?!
<code>
<%
Set conMitt = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strConn = "Provider=SQLOLEDB;SERVER=ZON56-E5WB9RYG;DATABASE=Table1;UID=user;PWD="
conMitt.Open strConn
Set rsMitt = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQLstr = "SELECT Kund FROM Table1"
rsMitt.Open SQLstr, conMitt
Do until rsMitt.EOF
Response.Write rsMitt("Kund") & "<br>"
rsMitt.Movenext
Loop
rsMitt.close
Set rsMitt = Nothing
conMitt.Close
Set conn = Nothing
%>
</code>Sv: Fel på Sql fråga?!
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server: [DBNETLIB][ConnectionOpen (Connect()).]SQL Server does not exist or access denied.
Den klagar alltså på strängen: conMitt.Open strConnSv: Fel på Sql fråga?!
Hälsningar
/PelleSv: Fel på Sql fråga?!
Om du kan, skapa connection strängen med ett verktyg. Kopiera sedan och klistra in den. För att slippa stavfel.Sv: Fel på Sql fråga?!