Med risk för att förklaring finns i tidigare svar så frågar jag ändå då jag är osäker på vad jag ska söka efter. jag skulle skapa en tabell med: Jag tackar å det djupaste för förslaget. Ska leka lite med den idén, det behöver kanske inte vara så himla avancerat som mina många sidor i kollegieblocket börjar antyda :) Matcha data
Jag ska sätta igång med en matchningsfunktion. Användare anger en nivå på skicklighet inom t.ex. 5 olika områden, de anger skickligheten med siffor 1-5 (1 dålig - 5 expert). Dessa datan läggs sedan i databasen (access).
Nu vill jag sedan att en användare ska kunna få se om det finns någon som matchar hans skicklighetsnivå baserat på de fem olika områden, där matchingen presenteras med bästa matchning överst och sedan nästbästa osv osv.. ( t.ex. 5 bästa matchingarna syns)
Några som kan tipsa om läsning, kodförslag, länkar eller dylikt där jag kan fördjupa mig inom detta. Eller tipsa om vad jag ska söka efter för att hitta lösning.Sv: Matcha data
userid
skill1
skill2
skill3
skill4
skill5
ok. du borde ha två relationstabeller, men detta gör det enklare
sedan skulle jag göra en SELECT:
SELECT * FROM skill WHERE skill1<=MinSkill, skill2<=MinSkill, skill3<=MinSkill ORDER BY skill1 desc,skill2 desc,skill3 desc
där får du de användare som har samma eller mindre av användarens skill.Sv: Matcha data