Har gjort en liten sökfunktion till min sida och det ska gå och söka på användare, efter användarnamn, hemstad ålder o.s.v grejjen är den nu att hur jag än skriver in så hittar den inget i databasen även om jag skriver sånt som jag vet finns, här är själva koden när datan hämtas ur databasen: Du kan ju testa med att omge datumet med #: gick tyvärr inte det heller, vet inte riktigt hur man ska fixa till så att den funkar =/ det ger inget felmeddelande den loopar genom databasen utan att hitta något, resultatet ser ut såhär: Om du kikar på SQL-Satsen borde du se felet själv tycker jag.<br> det funkade tyvärr inte det heller, blir samma att den inte hittar något i databasen =/ Testa att istället läg till ett vilkor för sig för att se när det slutar fungera. Jag skulle testa med att ha Operatorn OR istället för AND. Om jag inte är helt fel ute så måste nu alla villkor uppfyllas för att du skall få svar.Sökfunktion
<code>
strSQL = "Select * From info Where fldUserName Like '%"& (request("frmUserName"))&"%' And fldFrom Like '%"&(request("frmFrom"))&"%' And fldBirthDate < "&DateAdd("yyyy", -Cint(request("frmAgeMin")), Date)&" And fldBirthDate > "&DateAdd("yyyy", -Cint(request("frmAgeMax")), Date)&" AND fldSex = '"&request("frmGender")&"'"
If (request("frmOnline")="on") Then
strSQL=strSQL&" AND fldOnline = True"
End If
strSQL=strSQL&" Order By fldUserName Desc"
</code>
någon som kan se nått fel eller något annat skumt i den koden?
Tacksam för svarSv: Sökfunktion
<code>
strSQL = "Select * From info Where fldUserName Like '%"& Replace(request("frmUserName"), "'", "''")&"%' And fldFrom Like '%"& Replace(request("frmFrom"),"'","''")&"%' And fldBirthDate < #"& DateAdd("yyyy", -Cint(request("frmAgeMin")), Date)&"# And fldBirthDate > #"& DateAdd("yyyy", -Cint(request("frmAgeMax")), Date)&"# AND fldSex = '"& Replace(request("frmGender"), "'", "''") &"'"
If request("frmOnline")="on" Then
strSQL=strSQL & " AND fldOnline = True"
End If
strSQL=strSQL & " Order By fldUserName Desc"
</code>Sv: Sökfunktion
Sv: Sökfunktion
Select * From info Where fldUserName Like '%jonnye%' And fldFrom Like '%tidaholm%' And fldBirthDate < #2001-10-10# And fldBirthDate > #1902-10-10# AND fldSex = 'P' AND fldOnline = True Order By fldUserName Desc
ser du något skumt?Sv: Sökfunktion
<br>
Om du vill ha en ledtråd kan jag sägga att det har med ålderna att göra.<br>
<br>
Innan du testar min lösning vill jag att du först försöker själv.<br>
<br>
Funkar inte det. Kan du ju testa med:
<code>
strSQL = "Select * From info Where fldUserName Like '%"& Replace(request("frmUserName"), "'", "''")&"%' And fldFrom Like '%"& Replace(request("frmFrom"),"'","''")&"%' And fldBirthDate < #"& DateAdd("yyyy", -Cint(request("frmAgeMax")), Date)&"# And fldBirthDate > #"& DateAdd("yyyy", -Cint(request("frmAgeMin")), Date)&"# AND fldSex = '"& Replace(request("frmGender"), "'", "''") &"'"
If request("frmOnline")="on" Then
strSQL=strSQL & " AND fldOnline = True"
End If
strSQL=strSQL & " Order By fldUserName Desc"
</code>
Om du inte förståt var som var fel var det att du ska byta plats på Max och Min. Eftersom du tar bort antal år från dagens datum Blir Min större Än Max.Sv: Sökfunktion
//Putte