Hej igen allihopa Om det bara är en dagarna du vill skriva utt mellan två datum skriver du så här: OK, det är jag som har formulerat mig fel som vanligt. Min tanke här är att om jag väljer en startdatum(*dDate) och en slutdatum(*eDate) samt dag(*day), så ska loopen hämta den första dagen(*day) efter startdatumen(*dDate) och köra en kod som lägger till den dagen med tillhörande uppgifter i databasen. Därefter ska loopen hämta nästa dag(*day) och lägga till i databasen osv...osv...tills loopen har kommit till slutdatum(*eDate). Undrar varför jag får felmeddelande när jag bytar ut vbMonday nedan till att hämtas från ett formulär Det har löst sig. Weekday returnerar värdet 1-7, det visste inte jag, därför blev det fel.Loopa ut datum?
Nu undrar jag hur jag ska bära mig åt för att loopa ut dagar(ex. måndag) mellan två stycken förutbestämda datum. Om jag tex. har ett formulär där jag anger 2002-10-10 och ett annat formulär där jag anger 2003-10-31. Hur loopar jag ut alla torsdagar fram t.o.m den 31/10? Och hur ska jag göra för att exekvera en viss kod för varje dag som loopats ut?
Tackar på förhand
//UffeSv: Loopa ut datum?
<code>
Sub EnumDay(FromDate, ToDate, Day)
Dim FirstDate
Dim LastDate
Dim varDate
FirstDate = DateAdd("d", (8 - Weekday(FromDate, Day)) Mod 7, FromDate)
LastDate = DateAdd("d", -Weekday(ToDate, Day) + 1, ToDate)
For varDate = FirstDate To LastDate Step 7
Response.Write varDate
Next
End Sub
EnumDay #2002-10-10#, #2003-10-31#, vbMonday
</code>Sv: Loopa ut datum?
Hoppas någon har en idé om hur man fixar detta.
MVH UffeSv: Loopa ut datum?
<code>
Sub EnumDay(FromDate, ToDate, Day)
Dim FirstDate
Dim LastDate
Dim varDate
FirstDate = DateAdd("d", (8 - Weekday(FromDate, Day)) Mod 7, FromDate)
LastDate = DateAdd("d", -Weekday(ToDate, Day) + 1, ToDate)
For varDate = FirstDate To LastDate Step 7
Response.Write varDate
Next
End Sub
EnumDay #2002-10-10#, #2003-10-31#, vbMonday 'Här är problemet, jag vill att värdet vbMonday hämtas direkt från ett formulär. När jag tar bort vbMonday o ersätter det med:
sDay = Request.Form("dag") får jag felmeddelandet nedan??
</code>
Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A000D)
Inkompatibla typer: 'Day'
PS. Tror att jag i fortsättningen ska hålla mig till min filofax, där får jag i alla fall inga felmeddelanden :=) DS.
Tack Andreas än en gång, allting funkar, det är bara min förmåga att hantera hjälpen jag får som det är fel på.Sv: Loopa ut datum?
MVH
//Uffe