Hej vad har skådisar med en onlineshop att göra ??? Shopen ska vara en filmshop, där man ska kunna köpa filmer och skådespelare behövs ju i dem. Jag föreslår som du säger kryss rutor. Gruppera skådespelarna efter bokstav. Så det blir lättare att hitta dem. Dessutom även möjlighet att lägga till skådespelare. direkt i sidan.Välja flera poster funderingar
Jag håller på med en kurs till Pellesoft om online handel.
Min fundering är hur man enklast ska välja skådespelare till en film.
Det är ju oftast flera skådespelare till en film och det finns ju ett antal skådisar att välja på, en dropdown med multiselect kanske känns som seg och stor när databasen växer.
Kan Javascript vara en lösning?
Att man t ex öppnar ett fönster och listar alla skådisar, eller är det bättre med en asp lösning, där man lägger till all info och sedan kommer till en sida där man får lägga in skådisarna med hjälp av checkboxar?
De som vill och känner för det få gärna maila lite skådisar till mig som jag kan lägga in.
/Anna-KarinSv: Välja flera poster funderingar
Jag hade nog kört med javascript funktionen men även begränsat det ytterligare så man får välja en bokstav i en dropdownmeny, och då öppnas ett nytt fönster med en multiselect box med skådisar som börjar på den bokstaven.
Sedan lägger man till skådisarna och stänger fönstert, besökaren kan sedan välja en ny bokstav osv osv..
- MSv: Välja flera poster funderingar
Din javascriptlösning känns lite väl omständig, i alla fall om man ska lägga in en 6-7 skådisar till varje film.
Det är nog en asp lösning som är den bästa känns det som, att man får lägga till grundfakta och sedan får man lägga till skådisar efter.
/Anna-KarinSv: Välja flera poster funderingar
Ska jag göra ett exempel?Sv: Välja flera poster funderingar
Jag kör nog på en asp lösning, kod har jag redan både för att sätta in och splitta upp textrutorna. Tänkte mest få lite feedback på vad utvecklare kunde tänka sig för lösningar.
Användarna av shopen ska ju inte kunna lägga in filmer eller skådisar,
de ska ju bara kunna handla. Administratören däremot ska ju kunna lägga till och ta bort poster.
/Anna-Karin