Hejsan Du kan inte "pinga" en speciell port. Jag tror du får skriva en komponent som försöker göra en anslutning till aktuell port istället, lyckas det är tjänsten på servern igång. Det går faktiskt att shella ut till OS:et via WScript.Shell. Det ger dig möjlighet att från en asp-sida köra en batfil som pingar och sparar ner det som en textfil. Denna textfil kan du sedan läsa upp med FSO och på så sätt nyttja lite sidovägar för att nå ditt mål. Pelle, nu är det så att "ping-protokollet", eller ICMP som det heter, inte har stöd för att kontrollera "förbindelse" på portnivå. Man får alltså försöka skapa en anslutning på aktuell port genom en egen komponent, eller en portscanner. Ok, i och med att jag har min site på hemsida.net och vad jag vet så tillåter de väl antagligen inte att en bat-fil körs på deras server :) Edit:Pinga server med speciell port
Sökte igenom forumet efter någon kod som kunde pinga en viss port på en server, men jag hittade inget inlägg där någon kunde säga hur man gör. Är det någon som vet hur man gör detta.
På min site vill jag ha status för om en Counter Strike server är online eller inte.
Problemet är att datorn kan vara på, men inte själva spelet, det är därför som jag vill "pinga" en viss port...
Någon?Sv: Pinga server med speciell port
/JohanSv: Pinga server med speciell port
Du finner en fingervisning på möjligheten genom att läsa:
http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/wsh_ping.asp
Hälsningar
/PelleSv: Pinga server med speciell port
/JohanSv: Pinga server med speciell port
inte heller tror jag att de vill installera en komponent, så jag är väl tvungen att köra med en vanlig Ping, inte "portscan", så hur pingar jag en dator via ASP?Sv: Pinga server med speciell port
Äh, nu ändrade ju Pelle länk i sitt inlägg, då försvann ju lite av vitsen med mitt...;-)
Titta på artikeln pelle tipsade om, du ska alltså skriva något kommando i stil med:
ping min.dator.com > min_fil.txt
Läs sedan in filen (=resultatet av pingen) och tolka svaret.
Jag skulle bli mycket förvånad om du har tillåtelse att göra detta då det är en stor säkerhetsrisk, men det skadar ju inte att prova...
/Johan