Använder Exemplet här på pellesoft http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/fileupload.asp I exemplet finns en rad nästan i slutet av koden som lyder: Nej, Tyvärr funkar det inte.Provade runt om kring där men passar inte in någonstans.Mera förslag Om du bara skall kolla vilken filändelse en fil har så gör det på clientnivå med javascript istället. Jocke, har du läst den relaterade artikeln? Ja det har jag, men jag får ändå inte till det. Har klippt och klistrat överallt utan framgång. Får inte ens ett felmeddelande om att något är fel. Kommer bara upp Tack för din fil, Och den är ju uppladdat med vilket format jag än väljer. Där av jag vänder mig till detta forum för att få lite tipps. Artiklen om upload som ligger här på pellesoft har jag bara klistrat ihop som det står i artiklen. Fungerar kanon. Men, Inte det med filändelsen. Har inte provat den med java scriptet ännu men får jag inte till det får jag väl ta den istället.Upload utan komponent
upload skript utan komponent, Fungerar kanon. Men jag skulle vilja ha en allowlist på .jpg och .gif bilder. Har tittat på artiklen om detta med, men jag vet inte var jag skall sätta in koden. Har prövat överallt utan framgång. Vill någon vänlig hjälpa mig med detta. "Hur du gör det enklast är givetvis så fort du fått tag i filnamnet:" Men var händer detta. allowlisten som följer.
allowlist = ".gif,.jpg"
if instr(allowlist, extension) then
' ok, den är med i listan
else
Response.Write "Du får inte skicka upp filen med det filformatet<br>"
Response.Write "Endast " & allowlist & " är godkända."
Response.End
end if
//JockeSv: Upload utan komponent
SavePath = Server.MapPath(FilePath)
Skulle tro att det är rätt läge att lägga in din kontroll precis före det.
Om filändelsen är tillåten så går sidan vidare och sparar, annars visas ett felmeddelande.
/MagnusSv: Upload utan komponent
Sv: Upload utan komponent
<code>
<script language="javascript">
function checkFile() {
//filnamn är namnet på din filebox
stringToCheck = document.form1.filnamn.value.toLowerCase();
ifGif = stringToCheck.lastIndexOf(".gif")
ifJpg = stringToCheck.lastIndexOf(".jpg")
if(ifGif != -1) {
return true;
}
if(ifJpg != -1) {
return true;
}
alert('Du kan endast använda bilder som är av typen .GIF eller .JPG!');
return false;
}
</script>
<form....onSubmit="return checkFile();">
//Putte