Har en formel som ser ut så här: Lite skumt med en <div>-start och en </td>-slut...? Hej >Jag är osäker på om du inte måste byta ur kommatecknet mot en punkt när du räknar. JAg skulle ju kunna testa med att byta ut kommat mot en punkt och se om det fungerar, hur gör jag det? >JAg skulle ju kunna testa med att byta ut kommat mot en punkt och se om det fungerar, hur gör jag det? Jag har testat att skriva ut: Kanske det hjälper att bestämma typ: Får du något svar överhuvudtaget och vilket svar får du? Jag skriver ut det i en tabell och det blir inga alls värde i tabellen, om jag tar bort det så skrivs det andra ut men har jag detta skrivs inget ut: så här ser det ut: Din summa variabel måste ligga med i loopen, exempelvis:Räkna ihop (LÖST)!
"<div>" & RS2("NETTO") * RS2("ANTAL") & "</td>"
men får inte ut nåt resultat
i detta fallet är NETTO 57,8 och ANTAL 1, NETTO är DECIMAL(10,2) och ANTAL är INTEGER
Vad kan det vara för fel?Sv: Räkna ihop
Visas ingenting, eller får du 0? Visas inte något är det troligtvis html-fel eller att det inte finns några poster i ditt recordset (du får titta på html-koden som genereras). Visas 0 är det något av fälten som innehåller 0...
/JohanSv: Räkna ihop
Vad händer om du lägger in det till en variabel?
T ex: Summa = RS2("NETTO") * RS2("ANTAL")
"<div>" & Summa & "</td>"
Jag är osäker på om du inte måste byta ur kommatecknet mot en punkt när du räknar.
/Anna-KarinSv: Räkna ihop
I RS:et är decimalpunkten representerad så att datorn förstår vad det innebär i och med att det är ett tal-fält, hade det däremot varit text-fält skulle man kunna få problem med decimaltecknet...
Sv: Räkna ihop
Det kan du inte göra, decimaltecknet är det som är inställt i operativsystemet. Det du kan ändra är hur det ska visas för användaren sedan, men det har ingen betydelse här...
Har du kollat att rs:et innehåller något? Skrivs resultatet ut i HTML:en (om du vilar källa för sidan)?
response.write RS2("NETTO")
response.write RS2("ANTAL")
och får då ut värdena 57,8 och 1Sv: Räkna ihop
netto = CDbl((RS2.Fields("NETTO").value))
antal = CDbl((RS2.Fields("ANTAL").value))
summa = netto * antal
Jag vet att det ibland strular (i alla fall för mig) med beräkningar om jag satt Session.LCID = 1053
Prova i så fall bortkommentera det tillfälligt för att se om det funkar.Sv: Räkna ihop
Om du får ett felmeddelande, vilket får du då?
/Anna-KarinSv: Räkna ihop
<code>
<%
SQL = "SELECT * FROM TEMPTAB WHERE KUNDNR = " & Session("user") & ""
Set RS2 = Conn.Execute(SQL)
Summa = RS2("NETTO") * RS2("ANTAL")
Response.Write "<br><br><table border=1><tr><td align=center><div><b>Artikelnr</td>"&_
"<td align=center><div><b>Beskrivning</td><td align=center><div><b>Antal</td><td align=center>"&_
"<div><b>Pris</td><td align=center><div><b>Rabatt</td><td align=center><div><b>Nettopris</td><td> </td><td> </td>"
Do While Not RS2.EOF
Response.Write "<tr><td align=center width=120><div>" & RS2("ARTNR") & "</td><td align=center width=300>"&_
"<div>" & RS2("BESKRIVNING") & "</td><td align=center width=40>"&_
"<div>" & RS2("ANTAL") & "</td>"&_
"<td align=center width=30><div>" & RS2("BRUTTO") & "</td><td align=center width=50><div>" & RS2("RABATT") & "%</td>"&_
"<td align=center width=65><div>" & RS2("NETTO") & "</td>"&_
"<td align=center width=70><div>" & Summa & "</td><td align=center><div> </td>"
RS2.MoveNext
Loop
%>Sv: Räkna ihop
<%
SQL = "SELECT * FROM TEMPTAB WHERE KUNDNR = " & Session("user")
Set RS2 = Conn.Execute(SQL)
Response.Write("<br><br><table border=1><tr><td align=center><div>Artikelnr</div></td>" &_
"<td align=center><div>Beskrivning</div></td>" &_
"<td align=center><div>Antal</div></td>" &_
"<td align=center><div>Pris</div></td>" &_
"<td align=center><div>Rabatt</div></td>" &_
"<td align=center><div>Nettopris</div></td>" &_
"<td> </td>" &_
"<td> </td>")
Do While Not RS2.EOF
netto = RS2.Fields("NETTO").Value
antal = RS2.Fields("ANTAL").Value
Summa = netto * antal
Response.Write("<tr><td align=center width=120><div>" & RS2("ARTNR") & "</div></td>" &_
"<td align=center width=300><div>" & RS2("BESKRIVNING") & "</div></td>" &_
"<td align=center width=40><div>" & antal & "</div></td>" &_
"<td align=center width=30><div>" & RS2("BRUTTO") & "</div></td>" &_
"<td align=center width=50><div>" & RS2("RABATT") & " %</div></td>" &_
"<td align=center width=65><div>" & netto & "</div></td>" &_
"<td align=center width=70><div>" & Summa & "</div></td>" &_
"<td align=center><div> </div></td>")
RS2.MoveNext
Loop
%>