Hej! Har du kollat upp XMLHTTP-objektet? Även ASP-kod? Nej, du kan inte ha ASP-kod på sidan om du hämtar med XMLHTTP... Ett alternativ kan ju vara att lägga dina "mallar" som funktioner som du sedan anropar... Vid window.open() kommer den väl bara att öppna en annan sida (precis som response.redirect) och sedan inte fortsätta köra koden på "första" sidan, där den anropades ifrån? Med MSXML2.ServerXMLHTTP.4.0 kan du hämta info från andra sidor. Hm, jag förstår inte riktigt. Kan jag alltså i en asp-fil(fil1) exekvera en annan asp-fil och sedan fortsätta i fil1 igen?alternativ!
Jag har precis fått reda på att jag inte kan köra Server.Excecute som jag gjort på min testserver. (Eftersom den "skarpa" servern endast har IIS4.)
Därför måste jag nu leta efter ett alternativ till denna metod. Vill någon hjälpa mig med det?!
Jag använder Server.Excecute för att köra asp-filer(vi kallar dessa för mallar) innuti en asp-fil.
Jag ska köra olika filer/mallar beroende på vad användaren väljer. Och de ska köras olika antal ggr. Se lopen nedan som jag använder idag.
Mallarna ändras lite då och då av användaren.
Do until temp>4 'outer loop
if Session("vTemplates" & temp)<>"0" Then
filnamn=Session("vTemplates" & temp) 'filename=name of the
template, the first time
Session("vTemplates" & temp)="0" 'set the filename to "0", we
don't want to open it again.
else
nnext=1
End if
if nnext=0 then
Do Until tmp>CInt(Session("Number")) 'inner loop: görs så många
ggr som det finns serienr
Server.Execute(filnamn) 'kör filen (mallen)
tmp = tmp + CInt( Session("ProductAmount") ) 'siffra som ökas och
skrivs in i mallen
Loop 'end inner loop
End if
tmp=1
nnext=0
temp=temp+1
Loop
Finns det något annat jag kan avända mig av istället för Server.Excecute som kör andra asp-filer!!???
/DSv: alternativ!
Denna artikel visar hur du hämtar data från en annan sida:
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/102401-1.shtml
Har själv använt samma teknik på en NT4, fungerar suveränt
Tekniken "suger" ut all htmlkod från en sida som du sedan kör response.write på. Eventuellt får du "strippa" bort onödig kod som du inte vill ha med i mallen, men mallen kanske är enbart den "råa" text/information som du vill ha ut till användaren
/UffeSv: alternativ!
Jag har lite ASP-kod eftersom jag även ska skriva ut olika saker i olika mallar.
/JohanSv: alternativ!
Ja, funktioner är ett alternativ! Men kan väl inte lägga dessa i olika filer, alltså en funktion i en fil och en annan funktion (alltså mall) i en annan?
Det är nämligen så att användaren själv ska kunna ändra i en mall och då måste ju koden ändras.
Tex om användaren skall ändra i mallen produkt1, då öppnar användaren mallen produkt1.asp och sparar.
De kan även lägga till nya mallar. Om det istället är en funktion, måste ju användaren leta upp funktionen och ändra i denna + lägga till en funktion om det är en helt ny mall. Svårt för en användare som inte kan asp.
Finns det inget i VBScript eller i JavaScript som kör en fil ifrån en annan?
Om du tex vill hämta en .asp sida så kommer aspsidan först att exekveras på platsen som du vill hämta ifrån (precis som en webbläsare). Det är resultatet av exekveringen (ren html/js eller vad de kan vara) returneras och kan skrivas ut med response.write.
/RickardSv: alternativ!
/D