Hej, >den smäller på connectsträngen till databasen Såklart :) katalogen db? ligger inte den väl roten/db/databas.mdb på din "riktiga" server men lokalt ligger den väl på roten/din_snygga_webapplikations_namn/db/databas.mdb? En helt annan sak, antagligen microsoft jet drivrutiner som saknas. De används till t.ex. access-databaser. Du skulle svarat lite tidigare, innan jag började skriva! ;-) Det kanske kan vara en bra idé då ja (visste in om att den räknade så med rooten). trodde jag också, de kanske är korrupta, registret har tagit stryk eller liknande... Sök i forumet på: General error Unable to open registry key Problemet löst.Utvecklingsmiljö (löst)
en liten fråga som jag har problem med. Jag har en fungerande web-host där jag kan använda ASP osv, men det är lite jobbigt att utveckla mot den (dvs ladda upp filer efter hand bara för att jag vill testa).
Jag skulle vilja kunna jobba lokalt tills jag testat färdigt osv och då bara enkelt kunna ladda upp filerna.
Alltså har jag lokalt i inetpub/wwwroot (kör IIS som server på både webhosten och datorn) skapat exakt samma katalogstruktur som på webhosten.
En sida som funkar på min webhost vill dock inte funka lokalt - och den smäller på connectsträngen till databasen:
<code>
strCon = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath ("\db\sbk_brocup.mdb")
</code>
Funkar inte en sådan connectsträng lokalt i en IIS - eller har ni andra funderingar om vad som kan vara felet?
mvh MartinSv: Utvecklingsmiljö
antar att du får ett felmeddelande när det "smäller", lite enklare att gissa om du skriver det... En gissning är att du inte har rätt databasdrivrutiner installerade.
/JohanSv: Utvecklingsmiljö
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x42c Thread 0xdd8 DBC 0x11d3004 Jet'.
/sbk/brocup/submit.asp, line 47
-----
Fel databasdrivrutiner trodde du... måste man installera specifika drivrutiner för Access?Sv: Utvecklingsmiljö
testa att flytta alla filer någon annanstans och skapa en virtuell katalog i iis istället. Då ligger det garanterat som roten/db/databas.mdb
om inte jag har fel så fungerar nämligen server.mappath så att den utgår från roten för den aktuella applikationen. T.ex. wwwroot är en virtuell katalog som är standard om inget annat finns, och sen ett otal andra; t.ex. printers, iishelp m.m.Sv: Utvecklingsmiljö
Sv: Utvecklingsmiljö
Det avhjälpte dock inte problemet och då återstår väl att testa att installera drivrutiner för Access (trodde i min enfald att det kom med när man installerade MS Access).
Var kan man hitta dessa drivrutiner som behövs då?
mvhSv: Utvecklingsmiljö
Sv: Utvecklingsmiljö
Du kommer få ganska många svar då, ett vanligt problem med olika orsaker...
/JohanSv: Utvecklingsmiljö
Inga nya drivrutiner ändrades.
Ändrad rättighet i registret, samt att server.mappath gav en sökväg till inetpub/wwwroot fast att jag använde virtual directory.
Lösningen fick bli att jag i utvecklingsmiljön använder en annan strCon där jag hårdkodar DBQ till den sökväg där databasen ligger istället för att använda server.mappath.
Tack för hjälpen.