Hallå (igen)! Tittade på idg's installation av PWS men såg inte de Windows95 specifika ändringar du måste göra för att få det att fungerai win95. Hittade inte nåt om det, förutom att man skulle byta ut asp.dll mot en ny, men det har nog inget med mig att göra, för jag har ingen fil att byta ut den mot (stod inte vilken version av PWS det var avsett för, men det förutsatte att man hade det på skiva). Okey skall titta på det när jag är hemma i kväll. Hmmm Har sökt överallt där jag trodde jag skulle hitta infot men icke. Jag har för mig att jag fick det att fungera om jag växlade internetinställningarna till "Anslutning via lokalt nätverk" i kontrollpanelen. Om jag inte minns helt fel fungerade det om hela tiden att ansluta med Netscape Navigator. Jag måste bara få vurma om ett annat program.. Som ni vet så är PWS inte det bästa när det gäller webservrar, jag ska inte säga nåt om apache. Det jag tänkte dela med mig av är ett annat program som heter Xitami ( http://www.xitami.com ) Kan meddela att jag tillhör dem som gärna provar nåt annat än Microsoft... tackar för alla tips, ska testa ifall jag får igång PWS samt se hur Xitami fungerar!Problem med PWS (Transaction server)
Laddade hem PWS (tog ett tag) och skulle sedan installera det. Allt gick bra - trodde jag. När det hela närmade sig slutet av installationsprocessen kom meddelandet "MTS - specifika ändringar i systemregistret. Felkod=0x80004005" och när man tryckt på den "Huvudkomponenten till Transaction Server misslyckades. Specifik felkod: 0xfee670"
Sedan kom ett som meddelade att installationen skulle fortsätta men att TS kanske inte kommer att funka korrekt. När jag sedan testade och köra en sida så tyckte IE5 att jag måste koppla upp mig. Gjorde det och då gick den gladeligen till de lokala sidan. Antar att det har med att TS inte installerades korrekt.
Vad kan jag göra för att lösa detta? Kör som sagt IE5 på Win95 (sp3) samt senaste PWS. Meningen med detta var ju att jag skulle kunna testa asp offline, vilket nu inte funkar.
Jo, har inte glömt att ändra några inställningar, i alla fall inte enligt den kurs i asp som jag läser på idg.se...
Tack på förhand!
/ZapataSv: Problem med PWS (Transaction server)
Det var ett tag sedan jag körde win95 så kolla på microsoft hur du skall göra. Det skall i alla fall vara statisk ip address 127.0.0.1 tror jag samt en ändring i sysfilerna där man sätter host till nåt speciellt värde.
Det error du pratade om vad gäller MTS lyckades i alla fall aldrig jag undvika när jag installerade PWS på 95'an men det mesta fungerade normalt ändå.
PS. Hittar du inte infot så hör av dig igen så skall jag försöka gräva fram hur det var man skulle göra. DS.
\LeifSv: Problem med PWS (Transaction server)
Statisk ip? Hmm, vad menar du med det? Skulle vara väldigt tacksam ifall du skulle kunna hitta var det står vad man ska göra
Mvh,
Zapata
(tillagt senare)
För att fixa problemet med Transaction server, gå till den här sidan och ladda ner filen som det finns länk till (man måste installera om PWS)
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q214/6/44.ASPSv: Problem med PWS (Transaction server)
\LeifSv: Problem med PWS (Transaction server)
Jag känner igen det där problemet.
Det händer när jag installerade min PWS på Win98 och nu senast på min ME dator.
Det jag gjorde var INGENTING!
Jag fick starta PWS manuelt men det är ju bara att trycka på en icon och starta PWS.
Men det är nu frågan om du kan göra det på din dator.Sv: Infot
Men i alla fall så var det så för mig att servern fungerade men jag kunde inte ansluta till den från min egen maskin väldigt lokalt altså.
Jag använde servern enbart för att utvecla ASP sidor och blev tvungen att skifta mellan statisk och dynamiskt tilldelad ip address beroende på ifall jag ville använda internet eller PWS servern.
Ip addressen satt jag till "127,0,0,1" samt inaktiverade DNS sedan fick jag lov att använda min dators namn när jag anslöt altså enligt "http://datornamn/sida.asp".
Men enligt documentation från microsoft verkar det som det skall gå att få det att fungera mycket smidigare. Det lyckades aldrig jag med.
\LeifSv: Infot
/JohanSv: Problem med PWS (Transaction server)
Med xitami kan du köra allt. Asp, cgi, dhtml mm.
Jag har använt båda programmen (pws och xitami) och fann att xitami aldrig har strulat (som PWS gör).
En annan bra sak med xitami är att man kan administrera sidan från vilken dator som helst, med web gränssnitt.
Våga prova nåt annat än Microsoft.
/BenganSv: Problem med PWS (Transaction server)
/Zapata