Hej ska påbörja ett projekt om någon vecka. Undrar om ni har lite tips på hur jag löser uppgiften på ett smidigt sätt. För att hämta alla första tecken: Håller med till hundra procent! Två tabeller är nog bäst, men tar mest plats, dock. Hoppas du har utrymme... För att hämta alla första tecken: Tjo. För att snabbt kunna lista ord under en bokstav. Hjälper inte ett index på ord/titel. Kanske ska förklara lite mer vad jag ska göra. Ska göra en hemsida åt en kund som är flugbindare på heltid. Dvs binder flugor. Från början skulle ha ge ut en cd skiva med alla flugmönster som han binder. Men han har nu besöutat sig för att göra detta på nätet. Uppslagsbok på nätet.
Sidan kommer bli som ett uppslagsverk med massor av olika mönster
typ:
A
Alexandra (alexandra kommer man sedan kunna klicka på för mer info)
..
..
Bb
..
..
osv.
Det är meningen att på huvudsidan finns alla boksätver:
Aa Bb Cc
Dd Ed Ff
.....osv.
Största problemet är nog databasen. Ska man ha en databas som innehåller två olika tabeller. En som har hand om alfabetet och en annan som har hand om beskrivningen med mönster.
Eller hur löser jag det på det smidigaste sättet? Sv: Uppslagsbok på nätet.
SELECT DISTINCT Left(Title) As Bokstav FROM TabellNamn
För att hämta poster för en kategori:
SELECT * FROM TabellNamn WHERE Left(Title) = 'A'
Men det är längden bättre med ett fält som man läger första bokstaven i. Du kan på så sätt använda index för sökning. Vilket är mycket snabbare.Sv: Uppslagsbok på nätet.
Sv: Uppslagsbok på nätet.
SELECT DISTINCT Left(Title) As Bokstav FROM TabellNamn
För att hämta poster för en kategori:
SELECT * FROM TabellNamn WHERE Left(Title) = 'A'
Men det är längden bättre med ett fält som man läger första bokstaven i. Du kan på så sätt använda index för sökning. Vilket är mycket snabbare.Sv: Uppslagsbok på nätet.
Eftersom du ska göra flera sökningar och inte bara på första bokstaven tycker jag INTE att du ska ha ett fält med enbart första bokstaven och indexera det.
Utan skapa istället ett index på ordet.
Sedan vet jag inte hur många ord du ska ha med och om alla former av orden ska finnas med.
och om flera former av orden ska finnas med tycker jag att du ska tänka om ang. tabelldesignen.Sv: Uppslagsbok på nätet.
Ett alternativ är att skapa en kategori tabell. Mot vilket man tnyter orden. Då kan ju en kategori vara första bokstaven. Eller ämne Geografi, naturvetskap. Då kan man göra sökningar mot kategorins.Sv: Uppslagsbok på nätet.
Han har cirka 300 olika flugmönster. Dessa ska läggas in i en databas.
Förutom namnet på flugan så ska han ha med en bindbeskrivning och en bild på varje mönster.
Jag kommer att sortera flugorna i alfabetisk ordning a->z. Jag vet dock inte hur jag ska göra databasen på ett smidigt sätt.