Jag vill ha dom 5 första med dom flest antal klick i databasen men istället får jag alla som finns i databasen när jag skriver så här: Detta tycker jag ser helt riktigt ut, är du säker på att innehållet i databasen är riktigt och att det verkligen är detta script du kör (och inte en annan fil)? Jodå, både databasen och scriptet är rätt men det blir inte rätt, om vi säger att jag har 10 kategorier i databasen och alla visar 0 klick så visas allting men då med 0 som klickvärde, har 10 st. som visar något med olika klickvärden så visar den fler än 5 ändå. Prova att ta bort stjärnan efter Select Top 5 (*)......kan funka.Den gör väl så att du hämtar allt från db:n? Då blir det fel som ser ut så här: Antar att detta kan funka: Av någon konstig anledning så visas det hela tiden 8 st. istället för 5 men väljer jag SELECT TOP 3 istället då visas 3 st. så 1 och 3 är det enda som stämmer. Det tar alla de fem första unika värdena baserade på din sortering. Om du lägger till din räknare eller ett annat fält som gör posten unik. Bör din fråga fungera: Tusen tack! där hade du svaret, körde:Top 5
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq="_
& Server.MapPath("db/linkz.mdb")&";"
SQLsats = "SELECT TOP 5 * FROM linkz ORDER BY hitz DESC"
Set RecSet = Connect.Execute(SQLsats)
Response.Write "<br><br>"
Do Until RecSet.EOF
Response.Write "" & RecSet("hitz") & " " & RecSet("namn") & "<br>"
RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing
%>
Hur ska jag göra så att det blir bara dom 5 som har flest antal klick som visas?Sv: Top 5
/JohanSv: Top 5
Jag får inte detta att gå ihop.
Mvh MickeSv: Top 5
Sv: Top 5
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] SELECT-uttrycket innehåller ett reserverat ord eller argument som antingen är felstavat eller utelämnat, eller så är skiljetecknen felaktigt använda.Sv: Top 5
Select Top 5 namn, hitz from linkz.......om dina kolumner heter detta givetvis!
:-0Sv: Top 5
Så tyvärr dit förslag gick inte heller hem :-( men tack ändå, finns det fler bra förslag?
Mvh MickeSv: Top 5
SQLsats = "SELECT TOP 5 * FROM linkz ORDER BY hitz DESC, ID"
SQLsats = "SELECT TOP 5 * FROM linkz ORDER BY hitz DESC, linkId"
SQLsats = "SELECT TOP 5 * FROM linkz ORDER BY hitz DESC, link" Sv: Top 5
SQLsats = "SELECT TOP 5 * FROM linkz ORDER BY hitz DESC, ID"
så nu fungerar det med vilken värde jag än väljer och tack till alla andra godhjärtade människor som har försökt hjälpa till :-)
Mvh Micke