Gå utmärkt, men denna kallas uppenbarligen per value, inte per reference. Illa. Då slog det mig efter lite hjälp via chatten att man joinar arrayen, skickar de som en strän till en function som returnerar ett resultat som man splittar upp. Jag skrev följande lilla program som inte funkar alls. (syftet var att testa därav den märkliga syntaxen) Tips? Varför behöver du använda en funktion? Skaippa det där med funktionen split och join. Jo, en generisk funktion skall incl i alla mina asp filer. Jag behöver osortera arrayer på flera olika ställen i mitt system. Idealet vore att; Varför inte bara skriva? Hej function Arraymojs(MinArrray) skriv inte Om du har bilderna i en MySQL databas kan du ju slumpa lätt i SQLsatsen.. TACK! upps.. skall lägga till för eventuella andra som behöver liknande hjälp att jag modifierade satsen med Har inte testat koden mer än med Visual Basic och där fungerade det perfekt ;-)Passa array till subrutin. (jag blir galen)
dim arr_galleries(200)
dim olle(200)
arr_galleries(1)="mot001.jpg"
arr_galleries(2)="mot002.jpg"
arr_galleries(3)="mot003.jpg"
arr_galleries(4)="mot004.jpg"
arr_galleries(5)="mot005.jpg"
arr_galleries(6)="mot006.jpg"
arr_galleries(7)="mot007.jpg"
arr_galleries(8)="mot008.jpg"
arr_galleries(9)="mot009.jpg"
arr_galleries(10)="mot010.jpg"
response.write join(arr_galleries, ",")
olle=split(join(arr_galleries, ","))
response.write olle(1)
Har nu ägnat em till detta strunproblem. Allt annat fungerar. Hjälp mig och översköljes med lovord.
Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
Lösningen skall användas till att slumpmässigt visa bilder på vår site som jag nyligen skrivit om helt.Sv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
Sv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
EnArray=SlumpaArray(EnArray)
där jag skickar in en array i en ordning och får tillbaka den i slumpmässigt blandad ordning.
Med vänlig hälsning
JohanSv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
<code>
Dim arr_galleries
Dim VisaBild
arr_galleries = Array("mot001.jpg", "mot002.jpg", "mot003.jpg", "mot004.jpg", "mot005.jpg", "mot006.jpg", "mot007.jpg", "mot008.jpg", "mot009.jpg", "mot010.jpg")
Randomize
VisaBild = arr_galleries(Int(Rnd * (UBound(arr_galleries)+1)))
response.write VisaBild
</code>Sv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
förstår din fråga. Saken är den att alla bilder skall visas men i olika ordning varje gång man besöker sidan.
Alla bilder ligger i en MySQL databas, Jag läser upp alla idnr i en array som svar på en SQL fråga. Denna array skall osorteras slumpmässigt och sedan loopas igenom i efterföljande asp rutin. Allt fungerar dvs jag har skrivit en rutin som tar en array som inparameter, sorterar om denna slumpmässigt men jag får inte tillbaka returarray in i kallande anrop vilket gör att mitt generella tänk inte funkar.
Mvh
dim temp(10)
temp(0) = minarray(0)
temp(1) = minarray(3)
arraymojs = temp
end function
fungerar detta? dvs. du måste spara i en temporär array och sen skicka tillbaka den temorära arrayen...Sv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
dim olle(200)
utan
dim olle()
el möjligen bara
dim olle
så kommer det nog att funka bättre..
får du inget nyttigt runtime-error?Sv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
SELECT * FROM tblTabellen ORDER BY RAND LIMIT 1
Plockar fram en slumpad post i tabellen
/MJSv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
alla som bemödat sig att hjälpa mig.
Att få oordning direkt i SELECT satsen var genitalt! borde jag ha tänkt på från början som gammal SQL kodare (fråga är detta en del av ANSI-SQL? eller en MySQL egenskap?)
Nu fungerar det! återigen TACK!
Men, det retar mig att man inte kan passa via referens till subrutiner. Illa.
Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
PS! Att få hjälp, även trivial sådan, är denna typ av forums främsta bidrag.Sv: Passa array till subrutin. (jag blir galen)
order by rand()
sen, fungerade det.
Mvh