Fråga 1: Jag loopar ut värden från en tabell i Access till en ”dropmeny” för att sedan lägga till värdet i en annan tabell enligt Jag brukar göra så här: Tackar för det! Då verkar det som jag var på rätt spår. Jag hämtar uppgifterna till "dropfältet" samt värdet som ska vara förvalt från två olika tabeller. I väntan på svar fick jag ihop något sånt här: Här är ett förslag till optimering. Du behöver ju bara göra If-satsen tills du funnit ditt värde. Sedan kan du ju bara skriva ut övriga värden: Tackar tackar, det verkar ju sunt! Om någon klipper och klistrar från detta, notera att jag missade en dubbelfnutt i alla ObjRS("bla")...Dropmeny och Photoshop
<code>
<select name="Namn">
<%Do Until ObjRS.EOF%>
<option value="<%=ObjRS("ID")%>"><%=ObjRS("Namn")%></option>
<%
ObjRS.MoveNext
Loop
%>
</select>
</code>
Nu vill jag göra samma formulärfält för att redigera en befintlig post i databasen. Därmed vill jag ju få den befintliga posten förvald i dropmenyn. Hur löser man det enklast?
Fråga 2: En grundläggande bok om Photoshop 7.0? Har plöjt igenom ”Sams ASP 3.0. på tre veckor” för andra gången och den har gett mig mycket. Dom har även en som gäller Photoshop. Är den något att ha? Någon som kan rekommendera något annat?Sv: Dropmeny och Photoshop
<code>
Id= request("Id")
<select name="Namn">
<%Do Until ObjRS.EOF
if Id=objRS("ID") then
selected="selected"
else
selected=""
end if%>
<option value="<%=ObjRS("ID")%>"<%=selected%>><%=ObjRS("Namn")%></option>
<%
ObjRS.MoveNext
Loop
%>
</select></code>
MVH JesperSv: Dropmeny och Photoshop
<%
SelectID = ObjRS2("ID")
Response.Write("<select size=""1"" name=""Test"">")
Do Until ObjRS.EOF
Response.Write("<option value=""" & ObjRS(ID") & """ ")
If SelectID = ObjRS(ID") Then
Response.Write("selected")
End If
Response.Write(">" & ObjRS(Namn") & "</option>")
ObjRS.MoveNext
Loop
Response.Write("</select>")
%>
P.S. PS ;) Tar forfarande gärna emot tips på någon bra bok om Photoshop...Sv: Dropmeny och Photoshop
<code>
<%
SelectID = ObjRS2("ID")
Response.Write "<select size=""1"" name=""Test"">"
Do Until ObjRS.EOF
If SelectID = ObjRS(ID") Then
Response.Write "<option value=""" & ObjRS("ID") & """ selected>" & ObjRS("Namn") & "</option>"
ObjRS.MoveNext
Exit Do
Else
Response.Write "<option value=""" & ObjRS("ID") & """>" & ObjRS("Namn") & "</option>"
End If
ObjRS.MoveNext
Loop
Do Until ObjRS.EOF
Response.Write "<option value=""" & ObjRS("ID") & """>" & ObjRS("Namn") & "</option>"
ObjRS.MoveNext
Loop
Response.Write "</select>"
%>
</code>Sv: Dropmeny och Photoshop