Hej.. Det är därför du skall ge fält ett unikt namn i databasen. Du kan ju ge dublleter ett alias. MEn annars är det till databasmotorn att hitta på et fältnamn. KAn t.ex vara Exp0001 eller movies.ID. Du kan loopa igenom fälten i recordsetet. Förstår inte riktigt vad du menar. Alias:Hämta När du har RIGHT JOIN
Jag använder följande SQL:
SQLStmt = "SELECT parties.*, flyers.*, articles.*, photos.*, movies.*, links.* FROM links RIGHT JOIN (movies RIGHT JOIN (photos RIGHT JOIN (articles RIGHT JOIN (flyers RIGHT JOIN parties ON flyers.FLYERBELONGTO = parties.ID) ON articles.ARTICLEBELONGTO = parties.ID) ON photos.PHOTOSBELONGTO = parties.ID) ON movies.MOVIESBELONGTO = parties.ID) ON links.LINKBELONGTO = parties.ID WHERE (((parties.ID)="+festid+"));"
om jag sedan vill skriva ut tex: rs("ID") med det finns ID i flera olika hur får jag en speciell?
Exempel rs("movies.ID") men det går ju inte.
M.V.H.
//VaPPaSv: Hämta När du har RIGHT JOIN
Sv: Hämta När du har RIGHT JOIN
Kan man inte kalla ID för ID utan måste jag byta namn på ID till typ MOVIESID och LINKID med mer??
Så kan det väll inte vara??
Måste ju gå att få på något annat sätt.
Vad menade du med alias??Sv: Hämta När du har RIGHT JOIN
SQLStmt = "SELECT parties.ID AS partiesID, flyers.ID AS flyersID, parties.*, flyers.*, articles.*, photos.*, movies.*, links.* FROM links RIGHT JOIN (movies RIGHT JOIN (photos RIGHT JOIN (articles RIGHT JOIN (flyers RIGHT JOIN parties ON flyers.FLYERBELONGTO = parties.ID) ON articles.ARTICLEBELONGTO = parties.ID) ON photos.PHOTOSBELONGTO = parties.ID) ON movies.MOVIESBELONGTO = parties.ID) ON links.LINKBELONGTO = parties.ID WHERE (((parties.ID)="+festid+"));"
Använd sedan RS("partiesID")
/Johan