Jag sitter på praktik o håller på att göra en "veckans fråga". Den innehåller endast ja, nej och vet ej alternativ (onödig info). Iallafall så kan jag inte komma på hur jag ska göra för att det endast tillåts att rösta en gång per dator. Är det någon som kan hjälpa mig med det? Gärna med kod. > <b>Iallafall så kan jag inte komma på hur jag ska göra för att det endast tillåts att rösta en gång per dator. </b> Tack för svaret. Min tanke var väl att det skulle fungera ungefär som det gör på aftonbladets hemsida.Endast rösta en gång-funktion?
Sv: Endast rösta en gång-funktion?
Lite fel tänk!
En dator är inte samma sak som en användare. Flera användare kan ju logga in på samma dator.
Inte heller kan du lite på IP-nummer, då flera användare kan sitta bakom samma Proxy eller NAT.
Det enkla sättet är helt enkelt att sätta en cookie som säger att besökaren redan har röstat. Visst, en användare kan ta bort sin cookie så det är inte vattentätt, men det är faktiskt få av "vanliga användare" som vet hur man gör det, eller att det ens är möjligt!Sv: Endast rösta en gång-funktion?
Har du någon aning om hur denna kod skulle kunna se ut? Jag har inte jobbat med cookies så jag har inte den blekaste. :)Sv: Endast rösta en gång-funktion?
Svara