Hej. Det enklaste är väl att sätta tiden då besökarens session startar i en sessionvariabel, sedan jämför du bara aktuell tid med värdet i variabeln på varje sida. Hej igen Johan... >Det verkar som om du bodde på den här sidan... Såhär kanske skulle fungera:använda sida begränsad tid
Finns det något sätt att låta en användare få tillgång till en asp sida en begränsad tid??
Låt oss säga ca 5 minuter.??
isf. hur gör man det ??
/mickeSv: använda sida begränsad tid
Nu hindrar ju inte detta att användaren stänger webläsaren och surfar till sidan igen, men kom med lite mer info om vad du vill åstadkomma så kanske vi kan ge en bättre lösning...
/JohanSv: använda sida begränsad tid
Det verkar som om du bodde på den här sidan...
Jo den lösningen som du talade om verkar nog fungera.
Har du något exempel i kod ???
Det som skall göras är att en person loggar in mot en sida och därifrån fjärrstyra en vebbkameras rörelser.
Fjärrstyrningen är klar men jag vill inte att en person skall ha ensamrätt på styrningen.
Och då uppkomm ett problem till... Nämligen att när en person är på sida skall ingen anna ha tillåtelse till sidan.
Går det ??
/MickeSv: använda sida begränsad tid
mm, det gör jag nog ibland...;)
Jag ska fundera lite på det där att bara tillåta en användare, men att begränsa tiden till 5 min är inga problem.
När användaren loggar in (det måste nog ske på ett eller annat sätt för att begränsa till en användare, även om inte besökaren behöver märka det...) sparar du tiden.
Session("inloggningstid") = Now
På varje sida kontrollerar du sedan:
If DateDiff("n", Session("inloggningstid"), Now) > 5 Then
'kasta ut
End if
/JohanSv: använda sida begränsad tid
När man loggar in så sätts tiden när nästa person får logga in, denna tid jämförs när man loggar in.
<code>
'inloggningssidan
If IsDate(Application("next_login")) Then
If DateDiff("n", Application("next_login"), Now) > 0 Then
Application("next_login") = DateAdd("n", 5, Now) 'när nästa får logga in
Session("session_ends") = DateAdd("n", 5, Now) 'när dennes besök är slut
Else
Response.Write "Sidan är upptagen i " & DateDiff("s", Application("next_login"), Now) & " sekunder till"
End If
Else
'ingen har någonsin loggat in (sedan servern startades)
Application("next_login") = DateAdd("n", 5, Now) 'när nästa får logga in
Session("session_ends") = DateAdd("n", 5, Now) 'när dennes besök är slut
End If
'kontroll på alla styrsidor
If DateDiff("s", Session("session_ends"), Now) > 0 Then
'Kör på, visning tillåten
End If
</code>
Ingen perfekt lösning, men det kanske fungerar :)
/Johan