Du är inne på rätt spår, men du får förstås använda dig av tabeller och kolumner för att placera bilderna rätt. Börja med att göra en html-sida med 4 bilder över 2 rader. Ta sedan bort bilderna och spräng in asp-kod så kommer det gå lättare för dig.Hur loopar man fram bilder fyra och fyra?
Hejsan!
Jag håller på att mecka ihop en webbshop till ett företag. Nu är det så att jag vill kunna loopa fram en bildkategori på en sida. Jag har bara lyckats loopa en rad med fyra bilder från databasen(vågrätt) på sidan. Nu vill jag kunna loopa bilderna på sidan med fyra på varje rad.
Kod nr: 1 ------------------------FUNGERANDE---------------------------------
Den nuvarande koden som jag använder är:
<html>
<head><title></title>
</head>
<body>
<% Dim rs,conn,sql
set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
conn.Open "kalika2"
sql = "SELECT * FROM Products"
rs.Open sql,conn%>
'Loopning av posterna börjar:
<%Do until rs.EOF%>
'Kolumnnamnet är "Prod_Image_Small" i produkttabellen och skrivs ut från recordsetet:
<%=rs("Prod_Image_Small")%>
'Luft mellan bilderna:
<%rs.movenext%>
<%loop
rs.close
set rs= nothing
conn.close
set conn = nothing%>
</body>
</html>
För att hämta klickbilderna i en mapp så måste jag skriva in sökvägen i databasen.
Kod nr 2 ----------------- EJ FUNGERANDE--------------------------
Jag fick ett hastigt tips om att använda en if-sats som nedan men kom av mig fullständigt:
<%Do until rs.EOF%>
'Om nästa post i databasen får ett jämnt nummer, exempelvis 4 så sker ett radbyte:
<% if tal MOD 4 = 0 Then
rs "<br>"
'Sedan
<%=rs("Prod_Image_Small")%>
<%tal = tal+1%>
<%End if%>
<%rs.movenext%>
osv...
Denna sista kodvariant fungerar inte så bra för den är felaktig. Vad stoppar man in i tal-variabeln?
Kan den öka på med ett tal efter varje varv?
Jag vore tacksam om ni hade en bra lösning på detta, har suttit i flera dagar och inte kommit vidare, mina kunskaper tryter tyvärr. Komplettera gärna min kod eller kom gärna med en helt egen lösning. Vore mycket tacksam för detta.
MVH/Andreas Sv: Hur loopar man fram bilder fyra och fyra?
/Pelle