Hur lagrar man smartast checkboxalternativ i en access 2002-databas? Som det är nu lagras alla mina checkboxar som true/false i databasen (25 st). I access finns väl en datatyp som heter Ja/Nej eller Sant/falskt? I så fall är det ju bara att använda den datatypen för läsning och skrivning. Det har du rätt i. Men det är tyvärr inte det jag menar. Jag undrar om det är möjligt att spara true/false-värden i en sträng och sedan använda denna sträng vid sökning av poster i databasen. fältet installningar = "1011212" Tackar så mycket för hjälpen! :-)Lagring och visning av checkboxvärden med Access 2002
Jag använder checkboxarna till följande scenario:
En användare ska kunna skriva text till en databas. För att kunna specificera texten finns 25 checkboxar till användarens förfogande. Vid sökning i databasen ska användaren kunna klicka i checkboxarna och om det finns en träff ska texten samt de ikryssade checkboxarna visas.
Jag tycker att det borde vara smartare att lagra alla checkboxvärde i en sträng och sedan när jag ska visa innehållet, extrahera innehållet i den. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur man gör detta.
Jag använder följande mekanism för närvarande för att ta reda på om checkboxen är ikryssad eller inte.
If request.form("cbConnectivity") = "true" Then
rsInsert("cbConnectivity") = True
Else
rsInsert("cbConnectivity") = False
End If
Alltså:
+ Hur lagrar jag smartast checkboxvärden i Access 2002?
+ Hur gör jag en sökning i strängen så att systemet automatiskt kan fylla i checkboxarna vid söksvar?
Hoppas att någon förstår vad jag menar. Har någon av er kod som löser mitt problem?Sv: Lagring och visning av checkboxvärden med Access 2002
/PelleSv: Lagring och visning av checkboxvärden med Access 2002
Ex:
Tänk dig tre checkboxar: checkbox1, checkbox2 och checkbox3
Checkboxarna ges default-värdet true. Jag kryssar i checkbox1 och checkbox3 och dessa får således värdet true och detta värde skickas med från formuläret. Detta värde vill jag alltså lagra i en sträng. Dvs strängen blir: position 0 = true (checkbox1), position 1 = false (checkbox2), position 2 = true (checkbox3).
Dessa checkboxvärde ska sedan användas när man listar söksvar från databasen. Ex ska "position 0"- och "position 2"-värdet göra så att checkbox1 och checkbox3 kryssas i medans checkbox2 ska lämnas orörd.
Hoppas att detta förtydligar.
/AndersSv: Lagring och visning av checkboxvärden med Access 2002
select * from tabell where mid(installningar,2,1) = '1'
kör du sql-server:
select * from tabell where substring(installningar,2,1) = '1'
om vi säger att den skall lista ut alla poster som har position 1 och 3 satt till 1:
select * from tabell
where (mid(installningar,1,1) = '1' or mid(installningar,3,1) = '1')
/PelleSv: Lagring och visning av checkboxvärden med Access 2002
/Anders