Jag vet inte riktigt hur jag gör detta smartast/enklast, och det är inte helt lätt att förklara men jag ska göra ett försök. Mitt förslag är att du bryter ner det: Varför skall man lägga in kategori och underkategori själv? Låt säga att jag lägger in en kategori som heter "bakning" och du lägger in en kategori som heter "bullbak" då får du ju två kategorier som innehåller samma saker med två olika kategorinamn. Det är meningen att bara adminstratören ska få lägga till kategorierna.Hur gör jag smartast/enklast
Jag ska göra en ASP-sida som ska användas för att lägga in poster i en databas, men i tre olika tabeller. Första tabellen ska vara till överkategori, den andra till en mellan kategori coh den sista till en underkategori.
Jag har tänkt så att först så lägger man till överkategorin och skickar ID´t på den nyskapade kategorin till där man ska lägga till nästa kategori och sedan skicka med båda dessa ID´n till den sista. Och det tror jag att jag kan klura ut hur jag ska göra. Men nu är det så att man ska kunna lägga till flera kategorier innan man går till nästa kategori, och då måste man ju på något sätt hålla reda på vilken katgori man läger till i. Det funderar jag på att lösa med en selectbox, på något sätt. Det värsta är att allt helst ska ske på en och samma sida.
Hoppas på hjälp, många ideér och förslag.Sv: Hur gör jag smartast/enklast
1. Skapa en "modul" där skapar överkats.
2. Skapa en "modul" där du skapar mellankats. i vilken du listar alla överkat. som kan väljas. En mellankat. kan inte skapas om inte en överkat. har valts.
3. Skapa en "modul" där du skapar en underkat. och där man väljer mellankat.. En underkats. kan inte skapas utan att en mellankat. har valts.
Med modul menar jag 3 separata sidenheter.
//PutteSv: Hur gör jag smartast/enklast
Eller hur tänker du ang. det?
Går det inte att "tänka om", det verkar vara lite krångligt så som du beskrivit det.
Kan du förklara principen lite mera?
MVH JeppeSv: Hur gör jag smartast/enklast
Och jag har nog tänkt något soom liknar Putte´s förslag.
Men om du har något annat förslag så kom gärna med det JeppeT eller någon annan