Hur kan man ta reda på så man får korekt sökväg. Måste ha den här sökvägen för att den ligger i global och styr all db. Inga andra lösningar gäller utan bara sökvägen... Server.Mappath betyder att du vill ha sökvägen där du står. Det är helt rätt det du skriver men eftersom jag kör med en global asa. och inte använder <code> Är du säker på att du vill ha den i Global.asa?Sökväg...[Fixat]
'h:\home\users\xxxxx_9ugvqx8ny95ig9nj826z\xxxxx.nu\db_databaser\xxx.mdb'
har testat response.write Server.MapPath och
for each x in request.servervariables
response.write( x & "<BR>" & request.servervariables( x ) & "<P>" )
next
För att ta reda på sökvägen men får fel hela tiden...Finns det något mer sätt
ThomasSv: Sökväg...
I nedanstående ex så går jag upp ett steg(../) för att komma till min mapp där jag har min databas.
<code>
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "DBQ=" & Server.Mappath("../data/Portal.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"
</code>
Men du säger att du får fel, vilket fel får du?
Vad står det på skärmen?
Jag utgår ifrån att du har extension asp.
Jag utgår ifrån att du har lagt det inom asp-taggar (<& &>)
Jag utgår slutligen ifrån att där du försöker att köra de här filerna, att det finns asp-stöd.Sv: Sökväg...
Connection.Open "DBQ=" & Server.Mappath("../data/Portal.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"
utan kör så då måste jag ha den fysiska sökvägen. Finns det något bra sätt att ta reda på den...
Set objConn = Server.CreateObject ("ADODB.Connection")
objConn.Open Application("strDBConn")
Application("strDBConn") = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=h:\home\users\xxxx_9ugvqx8ny95ig9nj826z\xxxxxx\db_databaser\xxxxx.mdb
ThomasSv: Sökväg...
Det innebär ju att du ha databasen igång hela tiden.
Jag skulle nog helre rekommendera att du har det i en "kopplings-fil" som du inckludera i de filer där dom behövs.
Om du vill ha den i Global.asa, så har jag en liten kod här, som fungerar. Den lägger databasen i en session. Jag är inte förtjust i att ha den som seesion men...
<code>
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>
Sub Session_OnStart
Session("shopdata") = "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("../data/shop.mdb")
End Sub
</SCRIPT>
</code>
Sen när du vill använda den:
<code>
Connection.Open Session("shopdata")
SQLStmt = "DELETE FROM Korg Where AnvId =" & Session.SessionId & " AND Spara <> 1"
Connection.Execute(SQLStmt)
Connection.Close
End Sub
</SCRIPT>
</code>
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig.