Vad är det egentligen med Windows XP?! Du har angett att formuläret ska skicka innehållet som "GET" istället för "POST". jasså.. jag trodde annars att method="POST" anger att det ska skicka som POST... du får nog specifiera dig lite mer VAD som är fel och hur det uppstår. Hur ska jag specifiera mig? För att kunna hjälpa dig, så måste du nog visa lite mera kod, både hur du skickar och hur du tar imot. men alltså.. det spelar ingen roll hur jag kodar... Jag är osäker, det ser rätt ut, men testa detta: Kan vara en cachad gammal sida kanske? Se till att ladda in den nya i så fall. Nu kanske jag är ute o cyklar, men: Jo men det är ju klart, att om han tar imot en request.form, oavset vad den är, och att han sedan vill kolla så att ha får några data, då skall han ju kunna visa det. skulle någon kunna testa att kopiera den koden jag har ovan och köra den.. för att se ifall felet ligger lokalt på mi dator eller i koden... jag misstänker att det är något fel på burken här hemma... Koden fungerar klockrent på w2k pro mm.. du säger alltså att med w2k får man värdet i variabeln Pass, medan man får värdet i variabeln QueryS med wxp...? Hej Fredrik! Hej! Har du provat att köra inloggningssidan som .asp och börja med att rensa cachen? för det första så är inte detta fredriks (brorsans) problem (som rolf blev lurad där uppe), utan mitt.. jag råkade bara posta det från hans användare eftersom jag trodde att jag var inloggad.. Testa med en annan webläsare? problemet löst...Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Är det meningen att Request.Form inte ska fungera?! ..Vad ska man använda istället?
Det verkar som att formulärdatan skickas som QueryString istället, och det är ju verkligen ytterst obra om man exempelvis har en liten loginfunktion..
Då ser ju varenda lösenordstjuv lösenordet när det passerar revy uppe i adressfältet!
Är det fel på min burk till dator eller ska det vara så nu för tiden?!
Tack än en gång på förhand!
- 1079 miljoner km/h (the older brother)Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
/JohanSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
jag tror inte du har löst problemet än... vad kan annars vara felet?Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Din fråga säger inte ett smack, jag kör själv XP och Request.form funkar hur bra som helst för mig.
/Anna-KarinSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Jag har ett enkelt formulär av typen:
<FORM name="loginform" method="POST" action="login.asp">
<INPUT name="pass" type="password">
</FORM>
När jag sedan kör document.loginform.submit(); så skickar den med en QueryString-variabel, typ:
login.asp?pass=abc
Om jag hämtar värdet från Request.Form("pass") så visar det sig innehålla så mycket som ingenting!!
Några idéer nu om vad som kan vara fel?!Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Det verkar vara javascriptet som felar, testa att använda en vanlig knapp istället och se vad som händer.
/Anna-KarinSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
En liten hjälp kan vara att på "motagarsidan" kollar efter vad du får...
<code>
Response.Write "String: " & Request.QueryString & "<br>"
Response.Write "Form: " & Request.Form & "<br>"
</code>
Har du gjort rätt så skall du få fram det i request.form.
Får du några felmedelanden?
Har du On Error Resume Next, så ta bort det.
Kör du något java-script?Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
jag börjar på en tom sida och lägger till mitt formulär (se ovan) och skickar det till en asp-sida som enbart tar emot värdet..
STARTSIDAN:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Den här sidan fungerar inte</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<FORM name="loginform" method="POST" action="login.asp">
<INPUT name="pass" type="password">
<INPUT type="submit" value="Logga in">
</FORM>
</BODY>
</HTML>
ASP-SIDAN:
<%
Response.Buffer = True
Dim Pass, QueryS
Pass = Request.Form("pass")
QueryS = Request.QueryString("pass")
%>
Variabeln Pass är tom, medan variabeln QueryS innehåller värdet från lösenordsfältet på startsidan...
Detta är enligt min mening inte rätt.. men var kan felet vara..Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
<code>
<input type="password" name="Password" size="20">
</code>
Det kan ju lyckas...Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
/IvarSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Men ska verkligen något skrivas ut när det är en "<b>password</b>-input"?
Har du provat att ta emot en "vanlig" input type="text"...?
/JockeSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
koden ska fungera!
- big brother light speedSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Lade till några rader så att man ser vad variablerna innehåller:
<code>
<%
Response.Buffer = True
Dim Pass, QueryS
Pass = Request.Form("pass")
QueryS = Request.QueryString("pass")
response.write "Pass: " & Pass & "<br>"
response.write "QueryS: " & QueryS & "<br>"
%>
</code>Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
då är det alltså wxp som felar... typiskt!
hur ska jag lösa det här problemet tycker ni?!
- 1079 bla bla.. (inloggad på sin egen)Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Har testat koden på XP. Den funkar perfekt. Variabeln Pass innehåller lösenordet medan QueryS är tom.
/Rolf GSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Det verkar som det är fler som har fått exakt samma problem som du, t ex i följande forumsinlägg:
http://www.tek-tips.com/gpviewthread.cfm/qid/393718/pid/333/lev2/4/lev3/31
Där hittar de heller ingen direkt lösning, till slut upptäcker en att man kan hålla "Return"-knappen intryckt samtidigt som man klickar på Knappen, och att data DÅ skickas som med POST... de använder även kod för att läsa av Request.ServerVariables("request_method") för att kontrollera på vilket sätt data skickas och det skickas verkligen med metoden GET istället för med POST, så det verkar onekligen som det är en bugg här, eller ett problem med cache eller nå't... och det verkar dessutom som problemet bara uppstår på vissa XP-baserade maskiner ?! Konstigt... kanske har nå't att göra med vilken Service Pack eller uppdatering du har!?
Lycka till i alla fall!
// QezSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Typ så här [Rensa webbläsarens cache (lagrade html-sida)]
MVH
JonasSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
men det spelar ju ingen roll!!
för det andra så är det en .asp sida.. det var bara exemplet som inte hette så (kommer inte ihåg vad det hette)... och det hjäleper inte att tömma cachen...Sv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
Installera om webläsare?
Uppdatera Windows?
Installera ev. ServicePack?
Testa att ta bort citat-tecknen runt POST?
Skriva POST som post?
etc...
/mvh
Oskar JohanssonSv: Korkade Windows XP.. ÄNNU MERA HJÄLP!
jag plockade sönder koden, tog bort bit för bit och testade..
till slut, efter ett par timmar, hittde jag felet!!
en äcklig liten felstavning!!!!!
WOAAAAA!!!
men tack för hjälpen ändå!
- 1079 miljoner km/h