När jag ska spara data från ett formulär i en databas och man har använt '-tecken (enkelt ciatat-tecken) någonstans i texten så får jag bara ODBC-fel när det ska sparas. Tittar du i artiklarna eller söker i forumet hittar du svaret. Håller med Andreas till viss del men jag visar en funktion här ändå: Man är inte tvungen att svara på något inlägg. Låt bli att svara och kommentera med idiotiska kommentarer. Man har rätt att yttrycka sina åsikter. För att bli en bra programmerare måste man lära sig att söka informatione på egen hand. Problem med '-tecken (enkla citat-tecken) när jag ska spara i dat
Beror på att den tror att "variabeln" slutar där jag har använt det tecknet.
Vore tacksamm om någon har ett svar eller något tips på hur jag ska komma runt detta.Sv: Problem med '-tecken (enkla citat-tecken) när jag ska spara i
Detta är nog ett av det vanligaste nybörjarproblemen. Jag personligen börjar trötta på latheten. Enklare att ställa en fråga i forumet och låta andra finna svaret än att göra det själv?
Skärpning!Sv: Problem med '-tecken (enkla citat-tecken) när jag ska spara i
Du kan använda denna funktion som du sedan "applicerar" på dina strängar som ska in i databasen:
<%
Function Ersatt(incoming)
incoming = Replace(Server.HTMLEncode(incoming),"'","''")
Ersatt = incoming
%>
Funktionen använder du sedan så här:
<%
Into_Db = Ersatt(Request.Form("falt"))
%>Sv: Problem med '-tecken (enkla citat-tecken) när jag ska spara i
Sv: Problem med '-tecken (enkla citat-tecken) när jag ska spara i
Ibland krävs det att man beter sig som en fågelmamma och sparkar ut ungen ur boet för att den skall kunna flyga på egna vingar.
Desssutom tycker jag det är fegt av dig att inte presentera ditt visitkort.