Skulle behöva hjälp med att göra en kalender som man ska kunna boka saker i. En månadskalender har jag lyckats göra, men nu är det så att jag bara vill att den ska visa en vecka i taget, helst endast vardagar men det är inget måste. Detta kanske kan vara en princip att utgå ifrån: Ja det verkar funka bra. Har inte fixat så det går att bläddra och kopplat in någon databas men det är nog inte så svårt. Sedan är det bara designen så är saken biff. Eftersom att en vecka(veckonummer) alltid börjar med en måndag så kan du skriva: mm funkar fint nu är jag på gång, men går det att skriva ut dagarna med stor bokstav?? TACK !! Nu har jag kommit fram till problemet att det blir ett nytt år, hmm sitter och klurar men lite hjälp skulle inte göra något. Jo efter den sista December så blir det den första Januari och som minsida funkar nu så efter vecka 52 med fredagen den 27 december 2002, så blir det vecka 1, 2003 där den första dagen i veckan är onsdag den 1 januari. Det betyder att måndag och tisdag som är dem två sista dagarna i december försvinner. Ja, det var ju inte helt lätt fixat, eftersom att ingen svarade på det här så gick jag till webforum, så nu så skall det nog funka: Hmm...får det inte helt rätt. När den byter år så blir den 1/1 en torsdag när det egentligen ska var en onsdag??Bokningskalender
Sv: Bokningskalender
MVH Jesper
<code>
<%
weekno=38
y=2002
startdate= y & "-01-01"
Do Until DatePart("ww", startdate, 2, 2) = weekno
startdate = DateAdd("d", 1, startdate)
Loop
Response.write "v." & weekno & "<br>"
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source="& Server.mappath("veckobas.mdb")
For d = startdate To DateAdd("d", 6, startdate)
Response.write day(d) & " " & weekdayname(weekday(d)) & "<br>"
SQL_hitta = "SELECT * FROM tabellen WHERE xdatum=#"& d &"#"
Set Rec_hitta = Conn.execute(SQL_hitta)
Do Until Rec_hitta.eof
response.write Rec_hitta("ftid") & "-" & Rec_hitta("ttid") &" " & Rec_hitta("rubrik") &"<br>"
Rec_hitta.movenext
loop
Set Rec_hitta = nothing
response.write "------------------------------------<br>"
startdate = DateAdd("d", 1, startdate)
next
Conn.Close
set Conn = nothing
%>
</code>Sv: Bokningskalender
Tack för hjälpen!!Sv: Bokningskalender
For d = startdate To DateAdd("d", 4, startdate)
i stället om du endast vill ha vardagar.
Lägg till något sånt här om du vill färga dagens dag med en annan färg:
If date() = dateValue(d) Then
tColor = "#FFFFCC"
else
tColor = "Black"
end if
Response.write "<font color="& tColor &">" & day(d) & " " & weekdayname(weekday(d)) &_
"</font><br>"Sv: Bokningskalender
Svarar själv, använder "Ucase" såklart.Sv: Bokningskalender
Vilket bra inlägg, det har löst ännu ett problem och jag har lärt mig flera nya saker.
MikaelSv: Bokningskalender
Loop 'Gammal kod
if weekday(startdate, vbMonday) > 1 then startdate = dateadd("d", -(weekday(startdate)-2), startdate) end if
Response.write "v." & weekno & "<br>"'Gammal kodSv: Bokningskalender
29/12 är både på söndag och sedan på måndag.