Hej om du sätter en "timestamp" Lägg själv chatt modulen i en Iframe/frame och uppdatera bara den, så körs inte unLoad på din huvudsida. Men när man skriver ett meddelande så uppdateras Iframen också eftersom hela huvud sidan då uppdateras. räcker ju med att uppdatera iframen när du postar ett nytt mess oxå, bara att sätta den i target på formuläret Om jag skapar en session raderas den ju inte för ens de försvunnit från min domän överhudud taget... Jag vill att de ska loggas ut när de lämnar chatten... att texten ska försvinna ur rutan fixar du enkelt med javascript, själv suger jag på det så jag kan inte koden i huvet och har precis kraschat min hdd så jag har den inte här heller, men nån kan den säkert :) Det du gör är att du lägger själva chatten i en IFrame. Men då är ju problöemet att man loggas ut när man skriver ett meddelande efterssom hela huvud sidan uppdateras då man trucker på "skriv", så om man kunde locata till iFramen hadde ju fungerat men då töms inte textfältet när man trycker på "skriv". Och då hadde det varit bra att ha ett scriptr som tömmer den... Att tömma textfältet är inget problem. Det gör du enkelt med javascript. men då försvinner tecten man håller på att skriva när iframe uppdateras... Detta löser man mycket lätt genom att använda en irc chat istället, mycket mycket bättre ^^ =)Gå ifrån sidan - Loggas ut
Jag har gjort en ASP chat, med en lista på alla som är inloggade på chatten. Jag sparar värdena ifall man är online eller offline i en databas. När man går in i chatten så sätts aoutomatiskt värdet till online, just nu måste man sedan när man vill lämna chatten trycka på .:exit:. men jag vill att värdet aoutomatiskt ska sättas till "offline" om man klickar på en länk eller stänger webläsarfönstret.
Detta skulle man kunna lösa med en onUnLoad om det inte vore för när man skriver ett "meddelande" så uppdateras sidan och onUnLoad scriptet aktiveras...
Finns det något annat sätt att lösa mitt problem på?
Alla svar i rätt riktning uppskattas...
/RickardSv: Gå ifrån sidan - Loggas ut
på varje person
när dem senaste uppdaterade chatten/`skrev en
text
så kan du sätta folk till "offline"
när x antal minuter har passerat,
då funkar det helatiden (så länge
sidan uppdateras dock (av någon person))Sv: Gå ifrån sidan - Loggas ut
- MSv: Gå ifrån sidan - Loggas ut
Om jag använder en Timestamp och lägger den i samma Iframe som chattten som uppdateras uppdateras den hela tiden, men om jag lägger den i huvudsidan.... Hur kan jag då vara säker på att dom inte är inloggade bara för de inte skriver nåt på en viss tid?Sv: Gå ifrån sidan - Loggas ut
Sv: Gå ifrån sidan - Loggas ut
stefan bergh:
Hur menar du?
Om jag skulle sätta meddelandet target = iFramen så försvinner ju inte meddelandet ur rutan man skrev det i när man sänt iväg det... (knasigt)
/RickardSv: Gå ifrån sidan - Loggas ut
Den iFramen uppdateras hela tiden så att man kan se de olika meddelandna.
Sedan på sidan som har IFramen i sig, alltså huvudsidan, där lägger du ett script som körs när sidan stängs. Alltså i <Body unload="logut();">
Vad funcktione logut() gör är att den öppnar ett popupfönster och kör en sida som heter logut.asp
logut.asp loggar ut personen från chatten och stänger sedan när popupfönster.
Nu har personen som lämnat din chat försvunnit från online-listan.
En smidigare lösning är dock att lägga textrutan i samma IFrame som chatten, alltså hela Chatmodulen, men 3 object.
1. Texten som visas
2. Textrutan där du skriver in meddelandet
3. Submitknappen
Allt det ligger i samma IFrame