hittade ett script som ska skriva ut hur länge servern vart igång ( Se [Hur länge har servern varit igång?] ) Du läste inte den undre kod-delen. Du måste sätta Application("SST") från global.asa jodå jag läste det oxå och har laggt till det... funkar ändå inte Servern måste startas om (webservertjänsten alltså) innan det fungerar, har du gjort det? "Spill: '[number: 3248713343]' " "Spill: '[number: 3248713343]' "Servern har vart igång si o så länge...
när jag testar det på min server så får jag följande fel medelande:
Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a0006'
Spill: '[number: 3248713343]'
/Index.asp, rad 16
Scriptet:
<code>
Dim lngSec, lngHour, lngMin 'Dimensionera variablerna
lngSec = DateDiff("s", Application("SST"), Now()) 'Räkna ut antalet sekunder totalt
'Räkna ut timmar, minuter och sekunder
lngHour = lngSec
lngSec = lngSec Mod 3600 '<<< RAD 16
lngHour = FormatNumber((lngHour - lngSec) / 3600, 0)
lngMin = lngSec
lngSec = lngSec Mod 60
lngMin = FormatNumber((lngMin - lngSec) / 60, 0)
</code>
'Och till sist skriver vi ut allt
Response.Write lngHour & " h, " & lngMin & " min, " & lngSec & " sec"Sv: Servern har vart igång si o så länge...
<code>
Sub Application_OnStart
Application.Lock
Application("SST") = Now()
Application.UnLock
End Sub
</code>
Eftersom detta sker när servern startas om så sätts tiden till det datumet. Sen kan du alltså använda den variabeln på sajten utan problem.
Hälsningar
/PelleSv: Servern har vart igång si o så länge...
Sv: Servern har vart igång si o så länge...
/JohanSv: Servern har vart igång si o så länge...
Betyder att du har ett förstår tal helt enkelt.
Exempel viss om man har ett tal som är av typen INT så kan det bara lagra upp till 65000 (ungefär) vilket betyder om du matar in ett tal som är större än det, så får du felmeddelandet Spill /overflow.
kanske är det så att MOD inte klara av det stora tal som du får när du räknar alla sekunder.
Det finns dock vägar runt problemet, även om jag tycker att just sekunder inte är så intressant i sammanhanger, hade begränsat mig till minuter iallafall, eller timmar som är bättre.
Alltså 4 dagar och 17 timmar.
Om vi tar det, så hade jag först gjort en DateDiff() på dagar. Ta fått fram 4 dagar
Sedan gjort en dateDiff() på timmar och fått fram 113 timmar. Om man då tar 113 - 4*24 så får man det till 17 timmar.
- MSv: Servern har vart igång si o så länge...
Betyder att du har ett förstår tal helt enkelt.
Exempel viss om man har ett tal som är av typen INT så kan det bara lagra upp till 65000 (ungefär) vilket betyder om du matar in ett tal som är större än det, så får du felmeddelandet Spill /overflow.
kanske är det så att MOD inte klara av det stora tal som du får när du räknar alla sekunder.
Det finns dock vägar runt problemet, även om jag tycker att just sekunder inte är så intressant i sammanhanger, hade begränsat mig till minuter iallafall, eller timmar som är bättre.
Alltså 4 dagar och 17 timmar.
Om vi tar det, så hade jag först gjort en DateDiff() på dagar. Ta fått fram 4 dagar
Sedan gjort en dateDiff() på timmar och fått fram 113 timmar. Om man då tar 113 - 4*24 så får man det till 17 timmar.
- M