Hej jag har en helt vanlig simpel Access databas med endast en post. Tabellen ska funka som en besöksräknare. Jag vet att man kan lägga det i en textfil men jag vill använda databas till detta. Du måste ge IUser_xxxxxx rättigheter på databasen. det går inte heller, det verkar som om det går att läsa men inte skriva till databasen. skumt Felmeddelandet är annars typiskt när man inte gett databasen och mappen skrivrättigheter. Finns det något speciellt sätt man ska göra det på? Mer än att högerklicka och sätta där menar jag... Nä, du får nog högerklicka och sätta dina rättigheter på mappen och/eller .mdb-filen. Det kanske är så att du inte surfar med IUSR_kontot utan blir identifierad med det konto du är inloggad med på din dator så se till att även den användaren har samma rättigheter. Grejen är den att det funkar helt perfekt att köra mot access när jag använder Visual Basic, så varför går det då inte med ASP och VBScript? Konstigt? -Japp! Databasen är inte skrivskyddad och fulla rättigheter är satta. jo för att Vb och iis inte är samma sak, dvs iis kör som en annan user. Vilket inte en appliktion gör. Om du vill skippa proplemet och du kör i en säker miljö kan du ju sätta iis-users som administrator... :) Inte att rekomendera men det fungerar... Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK. Access - märkligt felmeddelande!
strSql = "update tblCounter set visitors = " & iCntr
rs.Open strSql, Conn
iCntr är en vanlig heltalsvariabel
Felmeddelande:
"Operation must use an updateable query."
Har någon råkat ut för detta innan?
/ JohanSv: Access - märkligt felmeddelande!
Jag tycker du ska skriva om din kod till:
<code>
strSql = "update tblCounter set visitors = visitors +1"
Conn.Execute strSql
</code>Sv: Access - märkligt felmeddelande!
Sv: Access - märkligt felmeddelande!
JohanSv: Access - märkligt felmeddelande!
/TobiasT
http://webbhotell.theland.se - varför betala mer än nödvändigt?Sv: Access - märkligt felmeddelande!
JohanSv: Access - märkligt felmeddelande!
I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.
Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva
mvh icaaq