Hej, Du får leta reda på den eller de delar med exempelvis instr() kommandot, sen får du ta reda på start och slut - encoda den biten och sedan återbygga hela strängen med exempelvis Är det så du gjort här?Delar av text skall encodas
Har en fundering på hur man bäst kan lösa ett problem, skulle vilja lite tips och idéer ifrån er.
Det är så att jag har en massa text i en databaskolumn, texten är i HTML-format. Nu är det så att jag vill att när jag skriver ut innehållet på en sida så skall bara vissa delar formateras med den HTML som finns, och andra delar skall encodas (server.htmlencode).
Jag har själv kontroll på hur syntaxen i texten ser ut, men jag vill hitta det bästa sättet att utföra detta.
Jag vet av erfarenhet att man får fram många nya idéer genom att dela erfarenhet, därför ställer jag min fråga här.
Mvh, VideSv: Delar av text skall encodas
x = instr(a, "xxx")
y = instr(x, a, "yyy")
c = left(a,x) & encodeddata & mid(a,y)
/PelleSv: Delar av text skall encodas
Min fundering var att använda RegExp för att lösa det, frågan är kanske vad som är snabbast (prestandamässigt). Ett normalfall skulle vara ca 5-10 delar av texten som skall vara encodad, resten inte.
Hur görs t.ex artiklarna här på Pellesoft? Är det samma princip, att dom läggs i databas?
Tack för svaret! :)
Mvh, Vide