Hej !! se kurserna, du kan även i tips / tricks se hur man ansluter till sql-server med dsn-lös anslutning.. Problemet verkar vara att din dator är inställd på att använda Named Pipes som Network Library, medan du i din connectionstring har parametrar för att ansluta med TCP/IP. Gör så här:Asp mot SQL Server
Nu har jag gett upp med att få SQL Anywhere att fungera så jag importerade databasen i en SQL Server db (vilket gick bra)...
Men sen gick det inte så bra längra :( (hmmm varför kan det aldrig gå smärtfritt för....)
Fråga:
Jag får följande felmeddelande när jag försöker connecta....
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80004005)
[DBNMPNTW]ConnectionOpen (CreateFile()).
Jag har förstått så myckat att det beror på att asp-sidan accessas anonymt och att man på så sätt inte har rätt att komma in i databasen. -Stämmer detta ???
I IIS:en så ser jag att asp-sidorna execveras under IUSR_xxxxx
Jag har lagt till denna användare som en NT-användare i SQL:en.
Jag har gett denna använare rättigheter på filerna.
Jag är inte riktigt säker på att det är denna användare som det är något strul med efter som jag försöker connecta med en ren sql-användare (har iof testat IUSR_xxx oxå)
Min connect-string ser ut såhär:
Set conAdo = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conAdo.Open "Provider=SQLOLEDB.1;Integrated Security=SSPI;Persist Security Info=False;User Id=Pharmx;Password=pharmx;Initial Catalog=Pharmx;Data Source=localhost;"
Min dator ser ut såhär:
Win 2000 Pro
SQL Server 7
Dessa ligger altså på samma maskin...
Hoppas att det inte bev altför rörigt...
// DavidSv: Asp mot SQL Server
/PelleSv: Asp mot SQL Server
Start->Programs->Microsoft SQL Server->Client Network Utility
Byta till TCP/IP och stäng Client Network Utility igen.
Nu bör det fungera bättre.