Hej på er! Det är bättre att du har en cookie per röstning istället. Ge den namn efter rostID istället för det alldeles för allmänna namnet "id". Hej! Du kan ju bygga på strängen i din cookie så den ser ut ungefär så här:Cookie funktion för röstning
Hoppas att det är någon här som kan ge mig ett svar. Har testat fråga i andra forum innan utan att få svar.
Har just börjat bekanta mig med cookies. Har lyckats skriva ihop lite kod som kollar om någon har röstat på en site, isf skickas han/hon till en sida där det står att man redan har röstat. Har man inte röstat på en site så räknas dess röster upp 1 steg.
Så till problemet. Koden jag skrivit är korkad på så vis att röstar man på en annan site så byts cookie id numret ut och då kan man åter igen rösta på en site man redan har röstat på tidigare.
Så vill jag givetvis inte ha det. Så nu undrar jag om någon har tips på hur man kan skriva för att lagra flera id nummer i en cookie och sedan kolla igenom alla id nummer som man har i cookien.
Min kod ser ut så här nu:
<code>
rostnr=Request.Form("rostnr")
if rostnr <> "" then
if Request.Cookies("id") = rostnr then
Response.redirect("redanrostat.asp")
else
Response.Cookies("id") = rostnr
sql="select Klick, HemsideID from Hemsidor where HemsideID="& rostnr &""
'Response.Write(sql)
set rs=ss.execute(sql)
x=rs("Klick")
x=x+1
sql2="update Hemsidor set Klick='"& x &"'"
sql2=sql2 & "where HemsideID=" & rostnr
'Response.Write(sql2)
set rs=ss.execute(sql2)
end if
end if
</code>Sv: Cookie funktion för röstning
Sen hoppas jag du vet att det är busenkelt att rösta hur många gånger som helst ändå eftersom cookies lagras hos användaren.Sv: Cookie funktion för röstning
Tack för ditt svar!
Jo jag vet att det inte alls är säkert men det är inte så viktig omröstning heller och jag ville lära mig lite hur man kan använda cookies.
Mvh LenaSv: Cookie funktion för röstning
";44;;72;;93;;53;"
Dvs att du lägger på varje SiteID med ; på varje sida. Då kan du använda If instr(";44;;72;;93;;53;",";93;") > 0 then Response.Write "Du har redan röstat."
/TobiasT
http://webbhotell.theland.se - varför betala för mer än nödvändigt?