Hej Jag gissar på att du tittar på fel kod. Det är nog så att et annat SQL script orsakar felet. En liten sak som kanske kan hjälpa... Jag "brukar" få konstiga felmeddelanden när jag använder server.mappath() i en Connectionstring... Testa med en fast sökväg till databasen.... Men jag har inga andra SQL Script... Testa att byta connectionsträng till: Är det bra att ha med adLockOptimistic och AdOpenStatic när man använder ovastående sträng? Hela koden ser ut såhär... Helt konstigt felmeddelande... (HJÄLP)
Jag fattar inget av det här... På många av mina gästböcker, forum, ställen där man kan skriva inlägg och sådant så dycker ibland, helt plötsligt upp ett felmeddelande. Och det försvinner lika plötsligt om man "uppdaterar" sidan... Ibland kommer det dit vid "varannan" uppdatering och ibland slupmässigt...
Felmeddelandet är:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
/gastbok/visa.asp, line 9
Och eftersom koden ser ut som nedanstående... Så tror jag det är nåt fel på adLockOptimistic el adOpenStatic, eller nåt som har med de att göra. Från början satta jag värdet till 3 och det funkade på min PWS, men när jag lade ut det så blev det såhär... Så testade jag att sätta värdet till 1 istället men då blev det på samma tilfällen som innan detta felmeddelandet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e21'
ODBC driver does not support the requested properties.
/gastbok/visa.asp, line 9
Slutligen rad nio som det står ska vara fel på ser ut såhär:
RecSet.Open "SELECT * FROM nyheter order by [id] desc", Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
Inget fel på den? NEJ, jag vet... (Jag har även testat med id utan [] och massa grejor...)
Hjälp mig!!! Snälla...
Mer kod?
<% adOpenStatic = 3
adLockOptimistic = 3
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("/db/gastbok.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RecSet.Open "SELECT * FROM nyheter order by [id] desc", Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
/RickardSv: Helt konstigt felmeddelande... (HJÄLP)
Sv: Helt konstigt felmeddelande... (HJÄLP)
/FredrikSv: Helt konstigt felmeddelande... (HJÄLP)
Jag tror att man inte kan använda fasta adresser på den servern...Sv: Helt konstigt felmeddelande... (HJÄLP)
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/db/gastbok.mdb") & ";Persist Security Info=False"
/JohanSv: Helt konstigt felmeddelande... (HJÄLP)
Sv: Helt konstigt felmeddelande... (HJÄLP)
<FONT FACE = "Arial, Helvetica, Sans-Serif" SIZE = "2" >
<% adLockOptimistic = 3
adOpenStatic = 3
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="&Server.MapPath("/db/gastbok.mdb") & ";Persist Security Info=False"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RecSet.Open "SELECT * FROM nyheter order by [id] desc", Connect, adLockOptimistic, adOpenStatic
Do Until RecSet.EOF %>
<TABLE BORDER = "0" WIDTH = "100%" CELLPADDING = "0" CELLSPACING = "3">
<TR>
<TD BGCOLOR = "#ffffff">
<B><FONT FACE = "Arial, Helvetica, Sans-Serif" size = "2"><% =RecSet("Rubrik") %></B> <% =RecSet("Datum") %> <% =RecSet("Tid") %></FONT>
</TD>
</TR>
<TR>
<TD BGCOLOR = "#ffffff">
<P>
<FONT FACE = "Arial, Helvetica, Sans-Serif" size = "2"><% =RecSet("Text") %>
</P>
<% If RecSet("epost") <> "" then %>
<FONT FACE = "Arial, Helvetica, Sans-Serif" SIZE = "2">
"><% =RecSet("Forfattare") %>
</FONT>
<% Else %>