Hej! Tjenare!! Hej! Har hittat svaret på webbhotellets support sidor:Felmeddelande
Jag får följande felmeddelande på mina sidor:
Microsoft JET Database Engine error '80004005'
Cannot open database ''. It may not be a database that your application recognizes, or the file may be corrupt.
/main.asp, line 74
Hur kan det komma sig? är det felkodat? har jag slarvat med att stänga connections till databasen? eller något annat fel?
Sidan kan fungera 1 vecka, sen rätt som det är blir det så här, sidan är "tungt" trafikerad emellan åt, kan det vara det som gör att det dyker? det är en access 97 och vi använder Jet 4.0Sv: Felmeddelande
Det är inte så att du har installerat ASP.Net? Råkade själv ut för att alla rättigheter på filer i IIs:en ändrades, dessutom delades hela mappen wwwroot ut. Kanske ett tips, ett annat kan vara JET 4.0, vet inte om den är bakåtkompatibel ända till access97. Fast å andra sidan borde det gå.
Lycka till
//UffeSv: Felmeddelande
Det är inte min server, utan ett webbhotell och det är ej uppgraderat till .Net
Håller på att övertala chefan att vi ska byta till msSQL istället. Förhoppningsvis slipper vi detta problemet då.
Men samtidigt skulle det vara skoj att veta vad felet är, om det är ett kodfel, ett webbhotell fel eller vad det nu kan vara.
På en anslutning använder vi den "vanliga" access drivisen:
<code>
RS.Open "TBL_KATEGORI", "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("../main.mdb"), 2, 2
</code>
och då får vi emellanåt detta meddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x6ec Thread 0x828 DBC 0xb75e8cc Jet'.
/admin/fiske/main.asp, line 86 Sv: Felmeddelande
OBS! Efter att ha installerat Microsofts senaste säkerhetsuppdatering på våra servrar upphör stödet för MS Access97 databaser.
Följande felmeddelande dyker upp om man råkat ut för detta:
Microsoft JET Database Engine error '80004005'
Cannot open database ''. It may not be a database that your application recognizes, or the file may be corrupt.
Ovanstående gäller om man kör med JET 3.5/4.0 och det här under får man om man använder ex. en sådan här connection:
conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("main.mdb")&";pwd=*****"
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x6ec Thread 0x828 DBC 0xb75e8cc Jet'.
/admin/fiske/main.asp, line 86
Lösningen på det hela är att uppgradera db:n till access 2000