Hej! Hej David, egentligen har du inte speciellt många alternativ att använda då session_onend() i global.asa inte alltid triggas. vet inte om jag hängde med riktigt. varför inte använda en time-stamp? och detta ska jag göra var tionde minut då eller? Ja, du ska uppdatera på varje sida, se http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/online.aspVilka är online?
Jag håller på med en community och den börjar ta form.
Jag tror att jag blir klar vid början av nästa år.
Men jag har stött på ett problem och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Hur gör jag för att visa vilka användare som är online eller inte?
Just nu har jag ett fält i en databas som ändras till online när användaren loggar in och offline när användaren loggar ut. Men om användaren inte loggar ut så står det ju fortfarande online.
Finns det någe annat bra/lätt/smidigt sätt att lösa det ?
Och hur gör man då?
MVH
DavidSv: Vilka är online?
Det finns 2 sätt att lösa det på och lite beroende på hur hög "säkerhetsfaktor" du vill ha. Alternativ 1 är att i en includefil som du har på alla dina sidor även skriver ner ny tidsangivelse, på detta sätt så triggas tiden då användaren rör på sig.
Alternativ 2 är att använda ett javascript, en timer och därmed med jämna intervall skriva ner till databasen på samma sätt. På chatten här på pellesoft så skrivs tiden ner varje gång en läsning av inläggen görs, på detta sätt kan jag också med ganska stor säkerhet säga att användaren är offline- redan efter 2 minuter.
Lycka till och berätta gärna vilken metod du använde.
/Pelle JohanssonSv: Vilka är online?
om jag har en "ja/nej" i databasen som sätts av på
när personen loggar in/ut så för att undvika att den
låser sig i ett "ja" läge så ska jag använda ett javascript
som ser efter om användaren är online?
finns det inget smidigare sätt?
hur är det t.ex. här på Pellesoft? Lunarstorm etc.Sv: Vilka är online?
I ditt online/offline fält i databasen lägger du in "Now" i stället, så att du får tiden för inloggningen.
Sedan kontrollerar du fältet active med tiden nu för att se om personen är online eller offline..
SQL = "SELECT Active From tabell WHERE ID = '" & id & "'"
Set rs = Connection.Execute(SQL)
If DateDiff("n", rs(0), Now) => 10 Then
'personen är online
Else
'personen är offline
End If
Hoppas du förstår!Sv: Vilka är online?
eller ska det finnas en SQL sträng på varje sida
som förnyar detta??
mycket tacksam för denna hjälp..Sv: Vilka är online?
/Johan