På min indexsida som hämtar text från en Access-databas använder jag denna kod för att visa radbrytningar korrekt: Se till att inte göra någon form av replace när du skriver ner informationen från textarea till databasen. Ändra endast den textmassan som visas för visning av informationen så kommer det säkert bli rätt. Njaä, det sker nog inte heller någon replace vid nerskrivning till databasen. Det fungerar också perfekt förutom om jag vill redigera och jag har en eller flera tomma radbrytningar i början av textmassan. Det är kanske något jag får leva med, jag tycker bara inte om att ha en olöst "programmeringsbugg" Buggen i detta fall är att du lägger på något som inte fanns tidigare, nämligen & vbCrLF. Som du skriver..Visa första radbrytningen i textfält
<%
function tecken(str)
tecken = Replace(str, vbCrLf, "<BR>" & vbCrLf)
End function
%>
<% =tecken(RecSet("Starttext")) %>
Från en "redigerasida" ändrar jag texten i databasen. Börjar jag med en radbrytning så visas det även så på indexsidan med en radbrytning i början. Men sedan när jag ska redigera detta igen så visas inte första radbrytningen i textfältet! Har jag 2 radbrytningar i början så visas bara 1 vid redigering!
Hur får jag första radbrytningen in till textfältet?
Kod i redigera-filen:
<textarea cols="50" rows="20" name="starttext"><% =RecSet("Starttext") %>Sv: Visa första radbrytningen i textfält
/PelleSv: Visa första radbrytningen i textfält
Sv: Visa första radbrytningen i textfält
tecken = Replace(str, vbCrLf, "<BR>" & vbCrLf)
Därmed läggs det vid varje submit till en radbrytning på slutet i textrutan om det där står <br>