Finns det något sätt att ta reda på hur många instanser (eller-vad-det-nu-heter) det finns i en split man har gjort? Kommandot SPLIT ger en array med data. Genom att använda UBOUND funktionen så får du reda på hur många objekt som finns i arrayen. Har inte provat. Men detta kanske fungerar.hur många i splitarrayen?
Det är så att jag har en sida med en lista av användare, där kan man bocka för en checkbox om man vill skicka e-post till personen. Det är möjligt att skicka till flera personer samtidigt eftersom alla checkboxar heter samma sak.
På nästa sida ska man bekräfta adresserna man har valt.
Nu kommer problemet;
Här vill jag göra det lite snyggt genom att dela upp adresslistan i 2 kolumner.
Först måste jag dela upp alla adresser som ligger i en variabel "list", detta gör jag genom att använda split(list, ", ") och sedan dela antalet instanser i splitten med två, men hur gör jag det?
Någe förslag?Sv: hur många i splitarrayen?
Ex:
<code>
MinSträng = "1,2,3,4,5"
MinArray = Split(MinSträng, ",")
Poster = Ubound(MinArray)
</code>
Här bör jag påpeka att om det är en flerdimentionell array, såsom att du använder .GetRows funktionen så får du en array med ett helt recordset. Då får du istället två alternativ - dels antalet rader, men även kolumner. Då får du lägga till en parameter för att säga det:
<code>
Poster = Ubound(MinArray,1) ' kolumner
Poster = Ubound(MinArray,2) ' rader
</code>
/PelleSv: hur många i splitarrayen?
<code>
Dim AdressLista
Dim Index
Dim UB
Dim Middel
AdressLista = split(list, ", ")
UB = UBound(AdressLista)