Hej! Om du behöver veta om en viss användare har rätt att läsa en fil eller inte måste baseras på ett regelverk som du själv sätter upp alternativt använder Windows behörighet. Jag använder Basic Authentication tillsammans med SSL. AspUser (aspuser.com) kan sedan skapa, ändra och ta bort Windows 2000 konton. Den kan även ändra rättigheterna i filsystemet NTFS. Har nu jobbat mig runt problemet på ett annat sätt. Hittade sedan en annan komponent AspSmartSecurity (aspsmart.com/aspSmartSecurity/) som bara hanterar NTFS, men klarar av mera saker som arv och dyl. MSWC.PermissionChecker
Använder Microsoft MSWC.PermissionChecker för att kolla om användare har behörighet att visa sidor jag länkar till innan jag skriver ut länken på vårat Intranet. Nu utvecklar jag ett konto och säkerhets system så att de ska kunna administrera systemet lättare när jag försvinner. Har gjort en browser som jag använder för att kolla navigera mig mellan filerna på servern. Använder sedan komponenten AspUser för att ändra behörigheten för användare. Nu skulle jag vilja kunna kolla om en användare har behörighet att läs filer i en katalog innan de går till den. PermissionChecker klarar inte av det. Finns det nån annan komponent som är bättre eller nått annat klurigt sätt man kan lösa det på. Det är lite ont om tid. Behöver ha allt klart denna vecka.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/PelleSv: MSWC.PermissionChecker
Jag känner inte till objektet aspuser och kan därmed inte heller råda dig till att säga hur du löser detta, du får ge mer information om hur du definierar en användare, hur personen loggar in osv.
Hälsningar
/PelleSv: MSWC.PermissionChecker
Allt detta är tillför att på ett enkelt sätt kunna administrera en webserver som ska användas av elever på en skola. Lärare ska kunna på ett enkelt sätt lägga till och ta bort konton.