hejsan jag har försökt flera gånger att få denna meny att fungera som jag vill. Hej, först å främst vill jag kommentera din kod lite. Du behöver inte skapa nya connections för varje gång - det räcker med första gången: jo det där med att ha flera connection kom jag på efter jag hade postat att man inte behöver ha. Till mit problem är jag inte säker på om du värkligen löste de.jätte stor hjälp med en meny
Detta är vad jag vill att den ska göra:
* Klickar man på en "rubrik" i meny så kommer man till en sida och då ska den "rubriken" fortfarande vara "utvikt".
Denna kod använder jag för att få ut menyn, nu är bara problemet att försöka få med nån querystring som bestämmer vilken meny som ska vara öppen + hur man ska göra så att den är öppen. Stora problemet är ju hur jag gör för att få just den rubriken ja klickade på att vara "utvikt".
Koden jag använder nedan:
<code>
<%
Set connection = server.createObject("adodb.connection")
connection.open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/archive.mdb") & ";"
SQL = "SELECT DISTINCT(group1) FROM groups ORDER BY group1"
set RS = Connection.Execute(SQL)
raknare= 0
Do until rs.eof
maingroup= rs("group1")
raknare= raknare + 1
connection.open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/archive.mdb") & ";"
SQL = "SELECT DISTINCT(group2) FROM groups WHERE NOT group2='-' AND group1='"&maingroup&"' ORDER BY group2"
set RS2 = Connection.Execute(SQL)
raknare= 0
%>
<td bgcolor="#48709b" class="meny">
<%if Request.Querystring("maingroup")="" OR Request.Querystring("group2")="" OR Request.Querystring("group3")>"" then %>
'); return false;" class="text_vit"><%=rs("group1")%>(" class="text_vit">visa)<br>
<span id="<%=rs("group1")%>">
<script language="JAVASCRIPT">flip('<%=rs("group1")%>');</script>
<%
Do until rs2.eof
group2= rs2("group2")
Set connection3 = server.createObject("adodb.connection")
connection3.open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/archive.mdb") & ";"
SQL = "SELECT DISTINCT(group3) FROM groups WHERE NOT group3='-' AND group2='"&group2&"' ORDER BY group3"
set RS3 = Connection3.Execute(SQL)
raknare= raknare + 1
%>
'); return false;" class="text_vit"> <%=rs2("group2")%>(&group2=<%=rs2("group2")%>" class="text_vit">visa)<br>
<span id="<%=rs2("group2")%>">
<script language="JAVASCRIPT">flip('<%=rs2("group2")%>');</script>
<%
Do until rs3.eof
%>
&group2=<%=rs2("group2")%>&group3=<%=rs3("group3")%>" class="text_vit"><%=rs3("group3")%><br>
<%
rs3.movenext
loop
rs3.close
%>
</span>
<%
rs2.movenext
loop
rs2.close
%>
</span>
<%else%>
'); return false;" class="text_vit"><%=rs("group1")%>(" class="text_vit">visa)<br>
<span id="<%=rs("group1")%>">
<script language="JAVASCRIPT">flip('<%=rs("group1")%>');</script>
<%
Do until rs2.eof
group2= rs2("group2")
Set connection3 = server.createObject("adodb.connection")
connection3.open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/archive.mdb") & ";"
SQL = "SELECT DISTINCT(group3) FROM groups WHERE NOT group3='-' AND group2='"&group2&"' ORDER BY group3"
set RS3 = Connection3.Execute(SQL)
raknare= raknare + 1
%>
'); return false;" class="text_vit"> <%=rs2("group2")%>(&group2=<%=rs2("group2")%>" class="text_vit">visa)<br>
<span id="<%=rs2("group2")%>">
<script language="JAVASCRIPT">flip('<%=rs2("group2")%>');</script>
<%
Do until rs3.eof
%>
&group2=<%=rs2("group2")%>&group3=<%=rs3("group3")%>" class="text_vit"><%=rs3("group3")%><br>
<%
rs3.movenext
loop
rs3.close
%>
</span>
<%
rs2.movenext
loop
rs2.close
%>
</span>
<%end if%></td>
</tr>
<%
rs.movenext
loop
rs.close
%>
</code>Sv: jätte stor hjälp med en meny
<code>
set rst = con.execute("select * from tabell")
do while not rst.eof
rst.movenext
loop
do while not rst.eof
rst.movenext
loop
</code>
Sen måste du se till att frigöra connection när du är klar på sidan. Allt som du skrivit set x = create.. måste dödas av prestandaskäl.
<code>
do while not rst.eof
rst.movenext
loop
con.close
set con = nothing
</code>
Sen till ditt problem. Du använder exempelvis class_white för att göra bakgrundsfärg tyckte jag det såg ut som. Där kan du spränga in en if-sats.
<code>
meny = request("meny"): if meny = "" then meny = 1
.
.
<%if meny = 3 then%>class_white<%else%>class_black<%end if%>
.
.
</code>
På så sätt kan du skicka med &meny=3 så känns det av i din kod. Är det 3 så sätter du vit färg, annars svart. Hoppas det hjälper dig vidare i tankeställningen.
/PelleSv: jätte stor hjälp med en meny
ett meny exempel:
Program
Nytta
Drivrutiner
Spel
Action
Strategi
Film
Trailers
Utbildning
------------------------
nu vill jag om jag klickar på Film/Trailers så ladda den om hela sidan och visa bara det, men samtidigt vill jag då att den ska håla hela den meny gruppen öppen. medans dom andra är stängda. Så att man ser att man är i den gruppen. Alla grupp namn och undergrupper kommer ifrån en databas som du såg i koden.
hoppas på mer hjälp.