Hej! Hej Nej, Sven, du har helt rätt i att "Case Is <1" är korrekt syntax i VB. Följande kod fungerar t ex alldeles utmärkt i VB6: Testa att använda Cint() Ja! Det är kanske lösningen! Att jag inte tänkte på det... :-) Fast trodde ju att det inte skulle behövas när jag bara skrev tal och inte fnuttar... Förra gången löste jag detta med en "work-around" men nu vill jag hitta en bra lösning på ovanstående problem erftersom jag gillar select case... Det verkar som om det inte finns den lösning jag söker - får bli if-then i stället :-(Case-problem
Har haft bekymmer med detta tidigare och då hittat på andra lösningar men tänkte nu ta reda på hur jag ska skriva...
I början på en asp-sida har jag en kontrol av status, som jag sätter till numeriska värden.
När jag sedan i en select case-sats vill kontrollera status går detta bra
case 0
case 1
case...
Men om jag vill ha alla värden som är mindre än 1 eller mindre än 3 ... eller...
så får jag det inte att fungera. Jag har försökt
case < 1
case is < 1
case < "1" (för att kontrollera om det är fnuttarna som saknas...)
case is < "1"
Kan jag använda numeriska värden överhuvudtaget?
/Lissu
som tycker att detta egentligen borde vara enkelt... :-(
Varje gång får jag "syntax error"Sv: Case-problem
I Vb skulle det se ut så här
Case Is < 1
Edit : Whoops snabbt och fel ,det hade du redan testat
/SvenSv: Case-problem
Select Case i
Case Is < 5
MsgBox "less than 5"
Case Else
MsgBox "greater than 4"
End Select
Nu var ju detta en ASP-fråga dock så det verkar som om ASP har en begränsning i SELECT-syntaxet som alltså inte stödjer IS-keywordet (och därmed inte expressions, utan bara konstanter). Lyckades inte på rimlig tid hitta en websida som veriferade detta dock...
/Per HultqvistSv: Case-problem
<code>
Select Cint(status)
Case < 1
do ya thing
...
...
</code>
mvh icaaqSv: Case-problem
Når inte den webben just nu och kan testa men gör det i morgon. Tack för tipset!
/LissuSv: Case-problem
Förslaget med cint() och sedan case < 3 ger mig ett felmeddelande...
Kompileringsfel i Microsoft VBScript (0x800A03EA)
Syntaxfel
/03/pages/toc.asp, line 16, column 5
case <2
----^
Någon mer som har någon bra idé?Sv: Case-problem