Vill ha hjälp med o veta hur man gör... Menar du att du vill att filen skall laddas upp till servern och filnamet skall sparas i en databas? jag har exakt ett sådant script för min portfolio. Zeroz precis så vill jag ha det.. :) Ok har kollat in dem lite.. Mail dig precis här.Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med ASP?
Vill att filen ska laddas upp till servern namnet eller hela filen ska sparas i en Access databas.
Någon som kan hjälpa mig där ute?
/RobbanSv: Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med
Sv: Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med
använd AspUpload, sen sparar du den med en SQL-sträng..
finns ett sätt angivet på aspupload.com som ska vara mycket
bra, eller så klingar man ihop ett själv.
knåpa ihop enligt instruktionerna på AspUpload så kan vi säkert
hjälpa dig sen..Sv: Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med
Tack för tipset markus ska kolla upp det på aspupload o se om jag kan få det o funka.Sv: Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med
Hej
Kolla in kurser & artiklar, det finns två kurser där om att ladda upp filer utan komponent. FSO = FileScriptingObjekt.
Jag har använt mig av båda och de funkar bra.
/Anna-KarinSv: Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med
Och då uppkommer ett nytt problem.. :)
De går att ladda upp filerna problemet som jag har är hur ska jag göra för att lägga in dem i en databas eller att namnet sparas i en databas som hänvisar till filen på servern? Så att om jag tar bort filen ur databasen så ska den även raderas från servern?
för nu funkar det o ladda upp filen. (ja om ni inte förståt det ännu så är jag inte så super bra på ASP men jag jobbar på det =) )Sv: Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med
<code>
Radera fil.
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
objFSO.DeleteFile("C:\FSO\ScriptLog.txt")
</code>
Så kan du radera en fil.
Kod för att spara till databas.
<code>
set conn = server.createobject("ADODB.Connection")
SET conn = System_GetDatabaseConn()
strSQL = "Insert into tblSuppDesc(Supp_ID, Description) values(" & _
returnedId & ", " & _
"'" & myRequest("Supp_info") & "')"
'Response.Write "SQL = " & strSQL
conn.Execute strSQL
'Set strSQL = Nothing
</code>
returnedId = Namnet på min bildfil som jag meckat ihop tidigare.
Hela mitt script ät lite långt för att klistra in här, hör av dig om du vill ha det så kan jag maila det.
/Anna-KarinSv: Ladda upp bild till en server så den lagras i en databas med
Fick itne det där o funka någe bra har fått det o funka tidigare men inte nu... mins inte hur jag gjorde förra gången.. :(