jag skulle vilja att man kan ta ut ett värde ur två kolummner SELECT * FROM tblTabell WHERE title LIKE '%test%' AND/OR description LIKE '%test%' ok, tack Procenttecknena skall väl var innan "enkelfnuttarna". Det är * som är jokertecken i access. jag verkar ha nåt galet fel med min sida eller webserver... för det funkar fortfarande inte... Du har tappat bort det andra LIKE tack, nu funkar de... men jag fick byta utsöktjänst som tar ut värde från två kolummner
om man söker på t.ex. <b>test</b>
så ska han leta i både <b>title</b> & <b>description</b>
tackSv: söktjänst som tar ut värde från två kolum
Alt
SELECT * FROM tblTabell WHERE title = 'test' AND/OR desc = 'test'Sv: söktjänst som tar ut värde från två kolum
men jag får detta felmeddelande
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'title LIKE '%som%' AND/OR description LIKE '%som%''.Sv: söktjänst som tar ut värde från två kolum
/JockeSv: söktjänst som tar ut värde från två kolum
<code>
Dim strSQL
Dim strFind
strFind = "test"
strSQL = "SELECT *" & vbCrLf & _
"FROM tblTabell" & vbCrLf & _
"WHERE title LIKE '*" & Replace(strFind, "'", "''") & "*' OR description '*" & Replace(strFind, "'", "''") & "*'"
</code>Sv: söktjänst som tar ut värde från två kolum
denna kod
<%
sok_ord= Request.Form("sok_ord")
Set connection = server.createObject("adodb.connection")
connection.open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/archive.mdb") & ";"
SQL = "SELECT *" & vbCrLf & _
"FROM files" & vbCrLf & _
"WHERE title LIKE '*" & Replace(sok_ord, "'", "''") & "*' OR description '*" & Replace(sok_ord, "'", "''") & "*'"
set RS = connection.Execute(SQL)
%>Sv: söktjänst som tar ut värde från två kolum
<code>
SQL = "SELECT *" & vbCrLf & _
"FROM files" & vbCrLf & _
"WHERE title LIKE '*" & Replace(sok_ord, "'", "''") & "*' OR description LIKE '*" & Replace(sok_ord, "'", "''") & "*'"
set RS = connection.Execute(SQL)
</code>Sv: söktjänst som tar ut värde från två kolum
* mot % annars fick jag inte upp nåt värde...
mycke bra forum där folk inte ger sig för att hjälpa folk.
tack alla som har försökt hjälpa mig ni ska ha en stor kram :)