hej Hej, först och främst bör inläggen placeras i rätt forum. Vill bara knipa in här med lite erfarenheter av access... har likadan erfarenhet av Access. Lite mer till hjälp. hej alla!! >tex vilka program kan man köra de olika typerna, tex SQL eller mySQL? och va e skillnaden mellan MSSQL, mySQL och SQL?? Skillnaderna är de samma som för SAAB, VOLVO och OPEL tex. Alla äro bilar men med egna speciella egenskaper. hej Några ytterligare tankar....DATABASERS SKILLNADER
jag har fått riktigt huvudvärk om skillnaderna mellan alla databser och vilken man borde använda ... jag har fortfarande inte hittat bra förklaraing än...
vilka typer av databaser finns det?
vad e fördelarna och nackdelarna?
vilken borde man anvanda?
vilka program anvander databaserna? Tex access anvander MS Access
vilken e bra for framtiden?
det e allt jag kan komma på just nu! .... jag har verkligen försökt leta efter svar i forumet och artiklarna och många andra sidor ... men hittade inget
Tack så hemskt mycket!!
MVHSv: DATABASERS SKILLNADER
När du undrar vilka typer av databaser det finns så kan man väl säga att det finns två typer, dels databaser och filhanterare "som jag kallar de".
Under databaser går:
SQL Server, Oracle, MySQL, SyBase, Ingress m.fl.
Under databas/filhanterare går:
Access, dBase, FoxPro, Clipper m.fl.
Fördelen med databaser är att de körs i egna processer för att arbeta, hämta och presentera data. I filhanterardatabaser så är det klienten som gör allt arbete.
Om det handlar om att välja så beror det givetvis först och främst på vilken prestanda man skall ha. Om man har data som skall hanteras säkert, väljas snabbt och inte minst av många personer. Dessa kostar alltid mer pengar och ofta har man antingen licenser baserat på antalet processorer eller samtidiga användare.
Om man inte har krav på antalet personer eller prestanda fungerar access och de övriga ypperligt bra. Dessa är inte speciellt dyra och klarar liksom de andra att hantera stora mängder data men då inte lika säkert och effektivt.
När du frågar om vilka program som använder databaserna så beror det på. Att skriva stora system för SQL-server eller Oracle går bra i nästan alla programmeringsspråk. De flesta programspråk även del äldre har en ODBC som gör att de kan nå datakällan.
Om man skall välja för framtiden kan jag inte svara på, Oracle har visat sig snabbast på att leverera data under många år. SQL server börjar komma i kapp och till och med om enligt vissa mätningar de senaste åren. I dagsläget skulle jag råda båda databaserna i stora lösningar. När du pratar framtid så beror det också på vad du kommer arbeta med för datamängder. Givetvis är databaser att föredra framför filhanterare.
Jag skriver filhanterare eftersom exempelvis access bara har till syfte att hantera data, gruppera, och presentera. Access är inte skrivet för att köras i miljöer med många människor utan mer för en- eller ett fåtal samtidga användare.
Hoppas detta har klargjort lite av dina funderingar.Sv: DATABASERS SKILLNADER
Självklart är en riktig databas (MSSQL, Oracle) att föredra men man skall inte förringa kraften i Access...
Företaget jag jobbar på startade med Utbildningar och Officeutveckling och har gjort det nu i fem år och har haft(har) många applikationer igång som är baserade på Access...
Vi har haft flera stora program igång med allt mellan 1-25 samtida användare utan problem och datamängden har varit några hundra MB...
Gör man allt rätt så får man en applikation som klara mycket stress och som är stabilt med MS Access...
MEN! Om det är en affärskritiska lösning och hastighet är ett måste så är en fulländad databas att föredra!
Detta var mina tankar och åsikter!
Lycka till!Sv: DATABASERS SKILLNADER
När jag "började" med asp/databas för webb-bruk var det för en site i åtanke, www.vasterviksbk.nu och valet vart, det enda jag visste då, Access.
Idag går den fortfarande mot Access och besökstopparna kan komma upp i så många som 250 st samtidiga användare, ok, inte direkt mot db men på siten.
Visst, det har kodats om och viss cachning finns, men överlag funkar det rätt ok, med helt ok prestanda.
Nu ligger vi på max och den "bör" kodas om mot en annan dbms .... INNAN ngt galet händer ;-)
cya,
PatrikBSv: DATABASERS SKILLNADER
Mycket beror på hur du löser hantering av data.
Försök undvika för onödigt lång kontakt med databasen.
Alltså för en webb.appl. direkt när du behöver data från databasen öppna den då och sök informationen. Flytta direkt över informationen till en egen array och stäng databasen efter dig direkt.
Då kan andra nå databasen och du kan ha mängder samtidiga användare mot en enkel databashanterare. Detta gäller även stora SQL-server, ORACLE, MySQL osv.
Viktigt är att tänka på att alltid utforma databasen så optimal prestanda nås. alltså ibland får man (blir tvungen) att frångå perfekt normalisering om detta motoverar hög tillgänglighet. Tänk även på hur index placeras så att de verkligen ger den effekt du önskar. Alltså ett index för månadsvis analys av information som registreras med tusentals poster dagligen kan vara onödigt och slöa ned. Vid registrering av poster uppdateras samtliga index för tabellen. Behöver du sällan indexet så kan det vara bättre att köra utan.
Sök här på pellesoft, för har finns en hel del bra tipps om hur du kan få ut mer ur en databas och även en så enkel som Access. Viktigt att tänka på är att SQL-server mm kostar den hel del och bör användas om man verkligen behöver detta.
Artikel som Cougarina lagt in (kommer inte ihåg vilken) behandlar hur man använder temp arrayer.
Massor av webbaplikationer har en Access-databas, Massor har i onödan flyttats eller byggts med SQL-server i tron om att det var lösningen. Man bör alltid gå igenom behov och hur man bör lösa databasuppbyggnaden.Sv: DATABASERS SKILLNADER
tack så hemskt mycket för alla era svar !! det var verkligen snällt ..
jag har fått en mycket bättre idee om situationen än innan ... jag har bara några frågor som ni har forfarande inte svarat på ... tex vilka program kan man köra de olika typerna, tex SQL eller mySQL? och va e skillnaden mellan MSSQL, mySQL och SQL??
anledningen till varför jag la denna inlägget i "ASP-allmänt" .. för att jag vill ha typerna som helst gäller för ASP och inte databaser överhuvudtaget eller för PHP ...
tack igen för alla!!
MS-SQL och MySQL är två olika databaser. SQL är det språk man använder vid hantering av så kallade SQL-databaser. Om du avser att använda ASP anropar du lämpligen databaser via ADO.
ADO fungerar för ett antal olika typer av databaser samt andra informationsbärare. Sök gärna mer info här på pellesoft angående databaser, här finns en hel del bra artiklar mm.
En betydande skillnad mellan olika databser är tillgänglighet och säkerhet. För mindre tillämpningar och att börja lära sig med duger Access bra. Även mot Access avänder du lämpligen ADO. Du kan då enkelt uppgradera till andra kraftigare databaser då de flesta stöds av ADO utan större förändring av själva applicationens uppbyggnad.Sv: DATABASERS SKILLNADER
Program för SQL Server vet jag inte men det ingår säkert ett adminprogram. Har inte jobbat med det men till mySQL finns ett jättebra program som heter mySQL-Front som jag kan rekommendera. Här finns också det webbaserade PHPAdmin och mySQL's egna program med DOS gränsnitt att jobba i. Men som sagt... mySQL-Front är OK!
För Access (JET) vet du säkert redan att programmet heter Access.
Var det detta du ville veta?Sv: DATABASERS SKILLNADER
ahhh gud .... tack for era svar, det var exakt vad jag vill veta ...
en fråga till om det inte gör något ... storleken på filerna ... finns det skillnad mellan de olika typerna?? ... vad jag har märkt e att sorleken kan bli riktig stor for lite text i Access ....
tack så hemskt mycket!!
Access växer givetvis med de poster som läggs in. Men också formulär och rapporter tar mycket plats, jag har märkt att Access har en benägenhet att växa radikalt om jag jobbar med layout i framförallt formulären.
Om man tar bort poster finns utrymmet ändå kvar - andra kan säkert förklara detta både bättre och mer tekniskt :-) - varför man kanske med ögat inte ser att databasen minskar som den borde.
I databasfönstret under Verktyg - Databasverktyg finns ett alternativ för att Komprimera databasen. Detta plockar bort onödigt utrymme.
Under Verktyg - Alternativ kan man också ställa in om man vill att databasen alltid ska komprimeras vid stängning. Ibland ett bra alternativ - men det tar längre tid att stänga.