Hej. Om du kör Tabellutseende beroende på antal records? (Antagligen enkelt)
Jag behöver lite hjälp med tänket kring ett antagligen väldigt enkelt problem.
Jag vill visa bilder som hämtas ur en databas i en tabell. Jag vill skriva ut tre celler/rad och så många rader som det behövs.
<TABELL>
X X X
X X X
X X
</TABELL>
Mitt problem är att om den sista raden bara innehåller två poster så stannar scriptet med ett fel, då den inte hittar något att visa i den tredje cellen. (Som i illustrationen ovan) (Att skriva ut en per rad eller jämt antal tex 9 är inga problem.)
Hur ska jag skriva för att den ska kolla om det finns något mer record innan den börjar skriva nästa cell(er)?
Jag använder en do while not rs.eof för att skriva ut bilderna, har även provat med en getrows() men problematiken är den samma. Att kolla om recordcount = 0 är ju inga problem men hur ska jag göra för att den ska skriva ut tre celler innan den byter rad och dessutom slutar skriva om det inte finns nåt mer??
Kan jag använda MOD för att se till att den byter rad efter var tredje cell?
Mvh
HjärnsläppSv: Tabellutseende beroende på antal records? (Antagligen enkelt)
Jag kör en koll om Rs.EOF, är den det så skriver jag ut en tom cel, annars skriver jag ut posten.
Typ:
IF RS.EOF
'skriv ut tom cell
ELSE
' skriv ut bilden
END IF
/Anna-KarinSv: Tabellutseende beroende på antal records? (Antagligen enkelt)
While RS.EOF = FALSE
i = i + 1
%><TD> </TD><%
'Kör i kollen
if i = 3 then
%></TR><TR><%
i = 1
end if
RS.MoveNext
Wend
så borde den ju stanna när RS är slut, eller hur?
Lägg med en räknare som Pelle visade tidigare för att bryta vid A MOD 3 = 0 eller skapa en egen räknare som nollar vid 3 och sen börjar om.