Jag skall skapa en rapportsida i ASP där det skall framgå hur mycket ledigt diskutrymme alla partitioner på en NT-server har. Dessutom skall två speciella filer avläsas och rapportera dess storlek på disk. Jag la in ett sådant tips i tips & tricks nyligen. Se sektionen Filhantering/FSO Hej. Kan man sätta andra inloggningsuppgifter i ett ASP-skript för att få den behörighet som krävs? Du tom måste ange user och password när du connectar en annan dator. Får du inte igång det, visar jag dig lite exempel på detta, men jag måste ha en annan dator tillgänglig. Så här connectar du: Jag fick ett felmeddelande när jag provade följande:Hur skapar jag en ASP-sida med disk-free-size, filesize från fler
Är det någon som har exempelkod för att lösa detta via WMI eller liknande?
Maskinerna finns på samma nätverk.Sv: Hur skapar jag en ASP-sida med disk-free-size, filesize från fler
/PelleSv: Hur skapar jag en ASP-sida med disk-free-size, filesize från
Det går alldeles utmärkt att köra via WMI. Du kan tom använda dig av en SQL liknande syntax. Jag antar att du har behörighet att logga in på datorerna?
Win32_DiskPartition visar all info om en diskpartition. osv.
Lycka till.
StefanSv: Hur skapar jag en ASP-sida med disk-free-size, filesize från
Jag använder som sagt en ASP-sida som kör detta och gästkontot på webbservern vill jag inte ge den behörighet som krävs, utan använda mig av ett befintligt admin-konto.
Hur och var sätter jag in dessa uppgifter i koden?Sv: Hur skapar jag en ASP-sida med disk-free-size, filesize från
Sv: Hur skapar jag en ASP-sida med disk-free-size, filesize från
<code>
Set Locator = CreateObject("WbemScripting.SWbemLocator")
Set Service = Locator.ConnectServer(ServerDef,,user,pass)
</code>
user = ett adminkonto på servern
pass = adminkontots lösen
ServerDef = Datornamnet ex. ww2.propos.se eller IP.
Så här hämtar du alla uppgifter av en viss kategori:
<code>
Set Devices = Service.instancesOf(Kategori)
FOR each device in devices
cmdObj.CommandText = "SELECT * FROM Hardware where Kategori = '" & Kategori & "' and Enhet = '" & device.model & "' and extra1 = '" & device.deviceID & " ' and extra2 = '" & device.size & " '"
StageStatusRS.Open cmdObj, , 2, 2
if StageStatusRS.eof then
funLoggError4 Kategori,device.model,device.deviceID,device.size
blOK = false
end if
stageStatusRS.close
next
</code>
Som kategori kan du då skriva in den kategori du vill se. Ex. win32_DiskDrive. Kör du win32_Directory, är det väldigt mycket data som kommer.
Jag nyttjar denna teknik för att hårdvaru kontrollera en dator, den skall exakt stämma överens med den mall som vi skall ha. Vi har ca 600 W2K servrar i nätet.
Hoppas detta har hjälpt dig något.
/StefanSv: Hur skapar jag en ASP-sida med disk-free-size, filesize från
<code>
<%
Set Locator = CreateObject("WbemScripting.SWbemLocator")
Set Service = Locator.ConnectServer(datornamn,,användarnamn,loserord)
Set Devices = Service.instancesOf("win32_DiskDrive")
FOR each device in devices
rad 7-->cmdObj.CommandText = "SELECT * FROM Hardware where Kategori = '" & Kategori & "' and Enhet = '" & device.model & "' and extra1 = '" & device.deviceID & " ' and extra2 = '" & device.size & " '"
StageStatusRS.Open cmdObj, , 2, 2
if StageStatusRS.eof then
funLoggError4 Kategori,device.model,device.deviceID,device.size
blOK = false
End if
stageStatusRS.close
next
%>
</code>
Felmeddelandet lyder:
Object required: 'cmdObj'
test1.asp, line 7