Hej, Det handlar om något som heter cache och connectionspooling. Vad som händer när du kör en asp sida och öppnar en connection är att servern ansluter till databasen, hämtar data och presenterar det. Därefter är sidan klar och användaren surfar vidare till nästa. I detta läge är inte connection stängd utan på nästa sida ansluter du igen och igen osv. Samtidigt är det många fler som gör samma sak.connection- och recordset close
Har gjort några asp-sidor där jag ansluter till en access-databas och tar fram recordset. Sen läste jag nånstans att det är viktigt att stänga db-kopplingen och recordsetet. Men mina sidor funkar bra ändå trots att jag inte gör det!
Kan nån förklara varför det anses viktigt att stänga kopplingen? Vad kan hända om man inte gör det?
mvh /andersSv: connection- och recordset close
Vad som händer är att den klassiska filen DLLHOST.DLL bara blir större och större i minnet för att dels hålla reda på alla trådar som öppnats och dels alla connections med tillhörande data. Maskinens internminne lastas på och blir tyngre. Nu är detta inga problem för en öppen connections dör efter ett tag men om du ligger på ett webbhotell med 100 andra sajter som vardera har 100 sidor och där 100 pers surfar på dessa så förstår du att internminnet tar slut - vilket resulterar i en IIS-krash.
Att i klassisk asp är det därför väldigt viktigt att frigöra en connection eller övriga objekt så fort du är klara med dom. I nya .Net finns något som heter Garbage Collection och där förekommer aldrig Set x = Nothing, utan tas istället hand väldigt effektivt av nya tjänster som förekommer där. Hoppas detta är svar på din fråga.