Hejsan Om en tabell heter Min Tabell så måste du använda [] annars ställer mellanslaget till problem. Tabellen heter inte "Min Tabell" och det är inte det riktiga namnet heller... :) Saxat från "books online" Det är bara att ersätta dem:Problem med att få fram ett RS med Access & ASP
Undrar om någon kan hjälpa mig med följande problem:
Jag försöker att få fram ett Recordset ur en Access DB.
Strängen jag använder är:
"SELECT * FROM MinTabell WHERE MinKolumn LIKE '%" & Sökvariabel & "%'"
Denna SQL syntax fungerar alldeles perfekt utom när min "sökvariabel" har tecknet
[ i början, då får jag felmeddelandet: Invalid pattern string.
Någon som vet hur fasiken man ska kunna ta sig förbi detta... ? ???
Hälsningar
MikaelSv: Problem med att få fram ett RS med Access & ASP
mao
<code>Select * from Min Tabell</code> <--Fel
<code>Select * from [Min Tabell]</code> <--Rätt
Detta svarar kanske inte på din fråga direkt men det kan nog tänkas att [] är reserverade för att "binda" ihop namn med mellanslag.
andreasSv: Problem med att få fram ett RS med Access & ASP
Eftersom jag lärt mig att aldrig använda mellanslag inom programmering så innehåller inte tabellens namn heller något mellanslag.Sv: Problem med att få fram ett RS med Access & ASP
[ ] (Wildcard - Character(s) to Match)
Matches any single character within the specified range or set that is specified inside the square brackets.
[^] (Wildcard - Character(s) Not to Match)
Matches any single character not within the specified range or set that is specified inside the square brackets.
WHERE au_lname LIKE '[C-P]arsen' finds author last names ending with arsen and beginning with any single character between C and P, for example Carsen, Larsen, Karsen, and so on.
och helt riktigt, det är ganska dumt att använda mellanslag i namn...Sv: Problem med att få fram ett RS med Access & ASP
<code>
Function CleanPattern(Value)
CleanPattern = Replace(Value, "[", "[[]")
CleanPattern = Replace(CleanPattern, "]", "[]]")
' CleanPattern = Replace(CleanPattern, "%", "[%]")
' CleanPattern = Replace(CleanPattern, "_", "[_]")
End Funtion
"SELECT * FROM MinTabell WHERE MinKolumn LIKE '%" & CleanPattern(Sökvariabel) & "%'"
</code>
Du kan även ersätta % och _ om du inte vill att användaren skall kunna använda joker tecken.