Jag har en tabell som jag har alla medlemmar i och en som jag lagrar vem som är vän med vem.. Jag förstår inte riktigt vad du vill göra, men jag gissar att det är något sånthär: Tror nog att din kod är ungefär vad jag söker men jag ska försöka förklara mej tydligare.. såhär vill jag att datan ska skrivas ut: en sak till undrar jag... hur gör jag om jag har fält som heter id i båda Ja, man kan normalt sett skriva vanner.* men man bör inte göra det. I ditt fall kan du dock inte göra det, eftersom du har en kolumn id (observera att kolumn och fält är inte samma sak) i bägge tabellerna. Alltså får du specifiera ett alias för varje id-kolumn, och även andra som heter samma sak i bägge tabellerna. Hur tar jag flera kolumner från en tabell då? Det är precis det du bör göra, skriva namnet på varje kolumn du vill hämta. Att använda SELECT * är bara att vara lat, och det kan leda till problem senare om man vänjer sig vid att alltid skriva så. tack för hjälpen, men nu skulle jag vilja lära mej hur koden egentligen fungerarselect i select
nu vill jag när jag hämtar data från tabellen med vem som är vem också hämta ifall användaren är online... såhär ungefär
<code>
<%
SQL= "Select from vanner where user1=" & session("anvnamn")
rs.open SQL, Connect
user2 = rs("user2")
blablabla
%>
<%=user2%> <%=datum%>
<% SQL = "Select online from jenovamembers where id=" & id
rs.open SQL, connect
online = rs("online")
rs.close%>
<%
rs.movenext
loop
rs.close
%>
<%=online%>
</code>
men koden ovan fungerar ju förstås inte.. så jag undrar hur jag ska göra för att det ska fungeraSv: select i select
<code>
SQL= "Select vanner.user2, jenovamembers.online from vanner INNER JOIN jenovamembers ON vanner.user2 = jenovamembers.id where user1='" & session("anvnamn") & "'"
rs.open SQL, Connect
Do Until rs.EOF
online = rs("online")
user2 = rs("user2")
rs.movenext
loop
rs.close
</code>
Detta tar alltså även statusen för alla vänner om jag har fattat dej rätt...
/JohanSv: select i select
användarnamn(från vanner) datum(från vanner) online(från jenovamembers)
LOOPa vanner till slut där user1id är session("id")
det är mer än det jag vill hämta.. vill ha allt från vanner och bara online från jenovamembersSv: select i select
och kan man använda select vanner.* istället för vanner.user2?
<code>
SQL= "Select vanner.*, jenovamembers.online from vanner INNER JOIN jenovamembers ON vanner.user2 = jenovamembers.id where user1='" & session("anvnamn") & "'" '<<-- går det att använda select så?
rs.open SQL, Connect
Do Until rs.EOF
online = rs("online")
user2 = rs("user2")
id = rs("id") '<<-- vilket id väljer den? jag vill hämta id både från användaren och från vän tabellen... det heter id i båda
rs.movenext
loop
rs.close
</code>Sv: select i select
Typ:
SELECT vanner.id AS vannerid, jenovamembers.id AS membid .......
<%
Response.Write rs.Fields("vannerid")
Response.Write rs.Fields("membid")
%>Sv: select i select
SELECT vanner.id AS vannerid, vanner.user2, jenovamembers.id AS membid ....... ?
eller får det att selecta mer utan att behöva skriva tabellensnamn.kolumnen för varje värde jag ska hämta?Sv: select i select
Sv: select i select
SQL= "Select vanner.user1, jenovamembers.online '<<-- så långt har jag förstått
from vanner '<<-- varför behövs det?
INNER JOIN jenovamembers '<<-- och vad gör det
ON vanner.user2id = jenovamembers.id '<<-- det gissar jag att kollar var user2id från vanner är samma som id från jenovamembers
where user1='" & session("anvnamn") & "' '<<-- det förstår jag
har nån nån adress till en bra beskrivning på just det här så går det också bra