här har ni mej igen.. nu har jag lite datumproblem, har frågat på lunar och aspsidan men ingen har kunnat hjälpa mej.. såhär har frågan varit: Har kommit så långt att jag sparar datumet i rätt format men jag kan inte hämta datan minus ett visst antal dagar Gjorde en funktion som formaterar om datumet till det format du söker. jaha... Sparar du datumet i ett datumfält? Om du sparar det som datum spelar det inte någon roll vilket format det har. Jo jag sparar det som datum, men nu kom jag på en sak lite såhär på efterhand... jag vill ju att inlägg som är äldre än 10 dagar ska försvinna också, nån som har en lösning på det? Du kan ju lägga in en delet fråga som körs innan dina poster hämtas. Finns det någon som är äldre än tio dagar så tas den bort.datum problem
Jag vill spara dagens datum i en tabell med formatet
24-02-2002
Och sedan kunna hämta alla inlägg med dagens datum, gårdagens datum och dan före det.
Det ska fungera så att när någon loggar in på min sida så ska dens id och datumet den loggade in sparas i tabellen "inlaggade" och sedan ska jag kunna hämta informationen om vem som har loggat in vilken dag 10 dagar bakåt i tiden.Sv: datum problem
Sv: datum problem
Spara sedan ner datum till databasen
Dim datum
datum = formateraDatum(Date)
Function formateraDatum(f_datum)
Dim Y, M, D
f_datum = Split(f_datum,"-")
Y = f_datum(0)
M = f_datum(1)
D = f_datum(2)
f_datum = D & "-" & M & "-" & Y
formateraDatum = f_datum
End FunctionSv: datum problem
Detta då... du formaterar om ditt datum och använder det sedan i din SQL sats mot databasen. Funktionen tar två argument så du måste skicka ner antalet dagar från dagens datum du vill göra din sökning på.
datum = hamtaDatum(Date, -3)
Function hamtaDatum(f_datum, i)
Dim Y, M, D
f_datum = DateAdd("d", i, Date)
f_datum = Split(f_datum,"-")
Y = f_datum(0)
M = f_datum(1)
D = f_datum(2)
f_datum = D & "-" & M & "-" & Y
hamtaDatum = f_datum
End FunctionSv: datum problem
Formatet anger man när man skriver ut det.Sv: datum problem
Sv: datum problem
Du bör inte använda Spilt för att polcka ut delarna i ett tal. Eftersom datumet kan formateras olika beroende på nationella inställningar. Använd istället Day(), Month() och Year() funktionerna.
Här är ett exempel på hur jag formaterar datumet till Amerikanskt format för att använda som värde i SQL till Access:
<code>
Function SQLDate(Value)
If IsDate(Value) Then
SQLDate = "#" & Month(Value) & "/" & Day(Value) & "/" & Year(Value) & "#"
Else
SQLDate = "Null"
End If
End Function
strSQL = "DELETE FROM TabellNamn WHERE DatumFält < " & SQLDate(DateAdd("d",-10,Date))
</code>