Hej! Håller på att översätter en engelsk ASP/XML till svenska men har stött på att det ej går att lägga in Å, Ä och Ö i XML-documentet. Trötter, men det kan inte vara så att du missat encoding="ISO-8859-1 i din XML-fil? Det kan alltid vara bra att ha =) Som Michael säger, du måste ange att det ska visas med ISO-8859-1 istället för UTF-8 som Internet Explorer använder om inget anges. > <b>Som Michael säger, du måste ange att det ska visas med ISO-8859-1 istället för UTF-8 som Internet Explorer använder om inget anges.</b> OK, men om du då vill vara så vänlig och föra oss framåt i utvecklingen och svara på frågan som trådens skapare ställde. > <b>OK, men om du då vill vara så vänlig och föra oss framåt i utvecklingen och svara på frågan som trådens skapare ställde. </b> > Detta är ett helt korrekt beteende av IE. XML är gjort för Unicode. Om ingen encoding anges så ska XML-visaren förutsätta UTF-8. >> <b>Detta är ett helt korrekt beteende av IE. XML är gjort för Unicode. Om ingen encoding anges så ska XML-visaren förutsätta UTF-8.</b> > Ja, det är en helt korrekt tolkning! Du skrev "du måste ange att det ska visas med ISO-8859-1 istället för UTF-8" (märk väl, "måste") vilket är helt fel! Man varken måste, eller ens bör, använda ISO-standarderna när UTF-8 finns att tillgå. > <b>Ordvalet måste var väl fel, men att hänga upp sig på ett ord utan att svara på ett trevligt vis tycker jag är lite onödigt.</b> och för att avsluta tråden *s* så kan jag tala om att rätt var; Ohoh, nu gömde vi nog skogen bland alla träden. :)ASP - XML 1.0
Någon som har förklaring eller lösning på detta? (Har även provat med html-standard, då det visas där i slutet men gick ej heller - troligen pga av ;-tecken..)
Mvh tyroneSv: ASP - XML 1.0
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
/MichaelSv: ASP - XML 1.0
Sv: ASP - XML 1.0
Öh, va?
UTF-8 har ju stöd för i princip alla tecknena! och är dessutom rekomenderat av W3C att hålla sig till. Att välja ett ISO-förmat är att gå bakåt och inte framåt i utvecklingen!Sv: ASP - XML 1.0
Sv: ASP - XML 1.0
Så man får inte påpeka något man anser vara ett felaktigt svar utan att kunna orginalfrågan? Jag är faktiskt ganska osäker på vad orginalfrågan handlar om, men jag <b>tror</b> att det handlar om att han inte kan använda åäö i ett XML-dokument han försöker skapa.
Jag har gjort ett litet XML-dokument för att visa varför man bör använda sig av Unicode/UTF-8 istället för iso-8859-1(5). Jag är däremot inte alls säker på att det kommer att fungera att posta den här, men gör ett försök, och skickar även med en länk till filen!
<URL:http://www.dehlin.nu/rickard/testprylar/utf8.xml>
(om nu XMLen fungerar att klistra in, så kopiera, spara som utf8.xml och välja UTF-8 som encoding)
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<sign>
<title>Lite olika tecken</title>
<us>a A</us>
<us>b B</us>
<swedish>å Å</swedish>
<swedish>ä Ä</swedish>
<swedish>ö Ö</swedish>
<danish>Æ</danish>
<danish>Ø</danish>
<arabic>ئ</arabic>
<arabic>ؤ</arabic>
<tamil>ஷ</tamil>
<tamil>ௗ</tamil>
</sign>
<b>Uppdatering efter postningen!</b>
Kan ju säga att det fungerade lite att posta filen här! Jag har alltså inte använt mig av några skumma koder, utan skrivit de arabiska och tamiliska tecknena precis som de skrivs. Kolla på länken så ser ni bättre!
Christoffer, måste även få påpeka:
> <b>för UTF-8 som Internet Explorer använder om inget anges</b>
Detta är ett helt korrekt beteende av IE. XML är gjort för Unicode. Om ingen encoding anges så ska XML-visaren förutsätta UTF-8.Sv: ASP - XML 1.0
Skrev jag något annat?
> Så man får inte påpeka något man anser vara ett felaktigt svar utan att kunna orginalfrågan?
Jodå, visst får man väl det, men jag hade uppskattat om påpekandet innehöll en lite bättre förklaring till varför det är fel (typ något sådant som ditt senaste inlägg gjorde), framförallt när man börjar med att skriva 'Öh, va?' vilket iaf jag tolkar som att nu har du helt fullständigt fel. Att W3C rekommenderar UTF-8 vet jag inte var det står, dock är jag medveten om att standarden säger att parsers _måste_ klara av UTF-8 och UTF-16, så visst är det bra (bäst) att använda dem.
Till själva problemet...
Det var verkligen intressant att se ditt exempel, och det vore intressant att veta vilket program du skapat det i? Jag börjar nämligen tro att problemet som tråden frågar efter lösning till beror på att man skrivit i notepad, vilket innebär ascii, och därmed blir det fel tecken i UTF-8. Dock får du gärna hjälpa mig här, tror nog du kan det här bättre än mig.
> Har alltså inte använt mig av några skumma koder, utan skrivit de arabiska och tamiliska tecknena precis som de skrivs.
Men det kan man väl alltså inte i notepad, utan man måste använda en editor som fixar unixode?Sv: ASP - XML 1.0
> <b>Skrev jag något annat?</b>
Jag uppfattade "<b>du måste ange att det ska visas med ISO-8859-1 istället för UTF-8 som Internet Explorer använder om inget anges.</b>" som någon form av sågning av IE, att man var tvungen att definiera något. Om det uppfattades fel så ber jag naturligtvis om ursäkt!
> <b>framförallt när man börjar med att skriva 'Öh, va?' vilket iaf jag tolkar som att nu har du helt fullständigt fel.</b>
Ja, det är en helt korrekt tolkning! Du skrev "<b>du måste ange att det ska visas med ISO-8859-1 istället för UTF-8</b>" (märk väl, "måste") vilket är helt fel! Man varken måste, eller ens bör, använda ISO-standarderna när UTF-8 finns att tillgå.
> <b>W3C rekommenderar UTF-8 vet jag inte var det står,</b>
Jag vill minnas att jag läst det i specen, men nu hittar jag inte det. Kanske i något av modulerna? Det närmsta jag hittar är "It is also a fatal error if an XML entity contains no encoding declaration and its content is not legal UTF-8 or UTF-16." [4.3.3 Character Encoding in Entities, <URL:http://www.w3.org/TR/REC-xml#charencoding>] Inte riktigt vad jag skrev, jag vet, men det närmsta jag hittade just nu!
> <b>Men det kan man väl alltså inte i notepad, utan man måste använda en editor som fixar unixode?</b>
Helt vanliga Notepad var vad som användes för att skapa den XML-filen. Jag skrev även precis hur man ska göra "<b>spara som utf8.xml och välja UTF-8 som encoding</b>". Det som jag missade var att man måste köra WinNT4|2000|XP för att få en duglig version av Notepad. Vill man få störst stöd för Unicode så får man även välja ett Unicode-typsnitt i Notepad. Annars rekomenderas den utmärkta Ultraedit, <URL:http://www.ultraedit.com/>.Sv: ASP - XML 1.0
Vad jag menade var att IE visar normalt med UTF-8 som encoding (helt korrekt precis som du säger), och jag trodde (felaktigt alltså) att för att lösa det enklast så specificerade man ISO-8859-1 som ecoding istället. Ordvalet måste var väl fel, men att hänga upp sig på ett ord utan att svara på ett trevligt vis tycker jag är lite onödigt. Dock handlar detta så mycket om tolkningar att det är en ganska dum diskussion.
Vad jag har lärt mig (och jag tror att trådskaparens problem berodde på samma okunskap som min) är att det har ingenting med att skriva tecken på ett specifikt vis i UTF-8 att göra (som jag felaktigt trodde) utan att jag har haft problem med detta tidigare beror helt och hållet på att jag inte sparat filerna i Unicode-format.
> Jag vill minnas att jag läst det i specen, men nu hittar jag inte det.
Säg till om du hittar det, jag är själv en väldigt 'standardgillande' person och tycker om precis sådana saker, att kunna referera till standarder. Det stycke du refererade till var precis samma som jag tidigare nämnde.
> Vill man få störst stöd för Unicode så får man även välja ett Unicode-typsnitt i Notepad.
Ah, det hade jag helt missat. Kan vara bra att tänka på ja.Sv: ASP - XML 1.0
Jag hängde inte upp mig på ett ord! Innebörden i det du skrev var ju beroende på jsut vad du skrev. Jag "på andra sidan" kan inte veta om du; inte menar vad du skriver, inte uttrycker vad du menar, eller (liksom jag allt som oftast) inte lyckas uttrycka mig precis som jag menat att uttrycka mig!
Så här i efterhand ser jag ju vad som menades, men det är inte så lätt när man läser något. Och en ursäkt är, som sagt, ställd!
>> <b>Jag vill minnas att jag läst det i specen, men nu hittar jag inte det.</b>
> <b>Säg till om du hittar det,</b>
Japp!
> <b>jag är själv en väldigt 'standardgillande' person och tycker om precis sådana saker, att kunna referera till standarder. </b>
Skönt att inte vara ensam i den frågan! :-)
Nu väntar jag bara på att orginalpostaren får rätt på sin ursprungsfråga också!Sv: ASP - XML 1.0
<?xml version="1.0"> till
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
så vart det kalasbra!!
mvh tyroneSv: ASP - XML 1.0
Det var det Rickard var lite lissen på mig över ;) att jag föreslog ISO-8859-1. Visst fungerar det, men som Rickard visar i sina inlägg är det inte det bästa sättet. Försök hellre få det att fungera med vanlig UTF-8, t ex genom att välja att spara det i UTF-8 i Notepad.