(Vet inte om servern käkade upp mitt inlägg, eller om jag inte har kompetens nog till att få iväg ett inlägg?:-) Provar igen med risk för dubletter) Hej Kristina, först måste jag säga att det är roligt att ni får ett såpass intressant uppdrag att arbeta med. Jag bör nämna att jag inte har några kunskaper i java och kan därför inte dra några paralleller till utveckling av nättjänster i java kontra asp. Håller själv på att bygga min första sida där jag använder mig utav MySQL och ASP och jag kan verkligen rekomendera denna kombination (ASP är i och för sig enda språket jag jobbat med). Det enda som kan vara lite jobbigt när man väljer att använda MySQL som databas och är ganska så ny på det här med ASP är att nästan alla asp-exempel som finns på nätet är byggda för användning av Microsofts Access-databas. Håller med förgående talare. ASP och MySQL är mycket bra. Tips använd isåfall MySQLx API för datatransportering. Hejsan, Tipps. Eftersom ni verkar ha begränsade kunskaper om databaser och webbprogramering är mitt råd att välja Access som databas och asp. Eftersom ni kan java är väl jsp inte så dumt. Jag har själv aldrig använt det men av vad jag sett verkar det något mer strukturerat än asp. Men det kanske beror mer på programmeraren än tekniken. Här är lite läsning: http://www.indiawebdevelopers.com/technology/java/jspvsasp.asp Skulle vara intressant att få veta vad Ni kom fram till . Använde Ni asp eller något annat? Lägg gärna upp en artikel här på Pellesoft för det är alltid intressant att läsa hur andra löser problem och vilka lösningar man väljer. Man lär sig mycket på dattas Kan ni Java är ju JSP mest logiskt att göra det i.Bygga system i asp?
Hej!
Vi har lite funderingar när det gäller asp och tänkte att detta kunde vara ett bra ställe att ställa dem på.
Bakgrunden är:
Vi är ett gäng studenter som fått i uppdrag att bygga en databas lösning till ett museum. Databasen kommer att bestå av många olika ”arkiv” t.ex. föremål, bilder, väggmåleri o.s.v. Bilderna ska väl inte lagras i databasen, men en länk till dem. I slutändan kommer det att bli 10-tusentals poster. Vad vi ska använda för lösning är inte riktigt bestämt, men det lutar åt SQL-server, mimer eller ev. mySQL (som har sina fördelar men tyvärr också en del nackdelar). Till systemet ska det även byggas gränssnitt. Ett internt för inläggning av data, borttagning, redigering, sökning o.s.v. och ett externt gränssnitt för sökning av vissa utvalda delar av databasen. Och det är här frågorna uppstod!
Det programmeringsspråk vi har lärt oss är Java och det naturliga är ju att använda det då också. Men efter att ha lyssna runt lite grann har vi fått rådet från ett par håll att INTE använda Java. Främst då p.g.a. det finns stor risk att systemet blir att bli segt och slött och det kommer att krävas extremt mycket kod. Istället satsa på att bygga bägge gränssnitten i asp. Problemet med det är att ingen av oss (4 st) kan asp. Men meningen med en utbildning är ju att man ska lära sig nya saker :-). Därför några frågor som vi hoppas några asp-kunniga människor har lust att svara på.
Hur hög är ”inlärningströskeln” för asp? Är det teoretiskt möjligt att på nån/några månader lära sig så pass mycket att man kan bygga ett stabilt och framför allt säkert system? Vi har jobbat en del med Java servlets och förmodar (förhoppningsvis) att grundprinciperna är ung. desamma?
Eftersom vi har använt Java, är vi vana att jobba objektorienterat med bl.a UML (usecase, interaktionsdiagram, klassdiagram o.s.v.). Vilket är det vanligaste arbetssättet om man använder asp istället? Hur bygger man upp strukturen i ett större projekt? Misstänker att man inte skapar (klassdiagram) klasser i vanlig mening, eller…?
Vi har även fått rådet att (om vi använder asp) skapa sk. Stored Procedures för sql-koden. Hur funkar de, hur är de uppbyggda osv.?
Vore även intressant att få höra synpunkter/erfarenheter på för-/nackdelar med asp, och då gärna i tanke på asp kontra Java.
KristinaSv: Bygga system i asp?
Först tar vi den enkla biten, databaser. En SQL-server är mycket bra att använda, snabb och klarar höga laster för webben. En lagrad procedur är väldigt kortfattat en helt vanlig sql-sats som lagras ner i databasen och valideras samt kompileras. Det är inget märkvärdigt.
Rörande asp så kan jag säga att pellesoft och ett stort antal hemsidor är byggda i klassisk asp. Det fungerar smidigt, är något ostrukturerat och det går att ställa till det rätt bra om man vill. Men det finns också många fördelar. Du kan väldigt enkelt ändra koden, det är snabbt att komma in i asp eftersom det är en basic-dialekt och kan man programmera i java, ja då är det nog inga problem att ta bort alla "måsten" och fortsätta därifrån.
För just asp så finns oändliga mängder redan färdig kod att använda så jag tror att i erat fall handlar det väldigt mycket om klipp och klistra. Och ni behöver inte vara oroliga att ni är 4 personer, här finns några tusen till som är enorma på att bistå med allehanda svar nästan dygnet runt. Ni har inget att förlora, allt och vinna.
Hoppas detta är svar nog på dina frågor.Sv: Bygga system i asp?
Det finns nämligen vissa saker som access stödjer men inte MySQL. Har dock aldrig träffat på något som gått att göra med ASP + Access som på något annat sätt inte gått att göra med ASP + MySQL.
Men bli nu inte bortskrämda från ASP på grund av detta. Det är oftast bara väldigt lite av koden som måste ändras och man kommer snabbt underfund med vad det är som troligen borde ändras för att få ett ASP med access -exempel att fungera med MySQL.Sv: Bygga system i asp?
Sv: Bygga system i asp?
Kanske ni borde överväga att utveckla detta system i ASP.NET med C# som programmeringskod?
C# syntaxen är väldigt lik java syntaxen plus att dendär objektorienterade planeringen kommer väl till hands eftersom C# är objektorienterat.
mvh StefanSv: Bygga system i asp?
Jag skulle köra asp, men om ni får så skulle ni kanske testa på asp.net med antingen C# eller vb.net som Codebehind och då ihop med MS-SQL server.
Hjälp finns det alltid att få oavsett vilket språk ni väljer och vilken utmaning ni har framför er och en jätte bra referens om ni syr ihop det till en bra lösning.
/Anna-Karin.Sv: Bygga system i asp?
Detta på grund av att Access är enkel att bygga tabeller med och redigera data vid tester. ASP.NET och c# är nog mycket bra men har en relativt hög inlärningströskel och asp är enklare att börja med. Därefter kan man konvertera databsen till SQL-server eller dyligt om man använt ADO som snitt bör detta var mycket enkelt.
Senare kan nog även asp.net vara lämpligt för vidare utveckling av systemet men att börja med det utan direkt erfarenhet kommer att ge er en hel del pyssel.Sv: Bygga system i asp?
http://java.sun.com/products/jsp/jsp-asp.htmlSv: Bygga system i asp?
Sv: Bygga system i asp?
Med sk lager teknik
Interna systemet som ett vanligt desktop prog, ett databaslager gjort som servlets och slutligen webbgränssnittet i JSP.
Det är det mest logiska.
Ska ni byta teknologi är väl .NET mycket intressant, intressantare än vanliga asp. Eftersom det bygger på samma principer som Java. Framework, OO och plattformsoberoende är gemensamt för både Java och .NET.
Dessutom liknar huvudspråket C# Java väldigt mycket, men vill man inte byta går det precis lika bra att programmera i J#.
Summasumarum, ska ni börja om på hel ny kula, välj .NET, den har framtiden för sig (spec. med MS i ryggen, plus att den finns till Linux iom MONO projektet). Annars kör på Java, prestanda problemen beror oftare på otillräckliga kunskaper och dålig kodning än rena teknik orsaker.
Mina små tips